0 234 visningar

11 svar

Vinterskivling bättre bild

Joachim Krumlinde

16 jan 2006 kl. 16:07

Vinterskivling på rotvälta i januari i Dalby i Skåne

0

bo e

16 jan 2006 kl. 16:35

Fin bild på fint fynd!

Har själv i helgen letat och hittat en del vinterskivling i Örebrotrakten. Det finns en del här också, bara man vet var man ska leta!
Tack för tipsen hur man finner dem!

0

Henke

17 jan 2006 kl. 21:50

Fin bild!

0

Joachim Krumlinde

18 jan 2006 kl. 15:50

Tack.

Jag fick lite kritik av den förra versionen av samma bild - som var i för stort format - att den var oskarp. Det är ju den här också, det berodde på att jag frös om fingrarna när jag tog bilden. Det var visserligen bara 0 grader, men fuktigt och blåsigt.

0

bo e

18 jan 2006 kl. 16:43

Jag tyckte att den första bilden var oskarp och framförallt så stor att den inte rymdes på skärmen.
Denna bild är mycket bättre och det är ju ingen tvekan om vad den föreställer!
Hädanefter tar man faktiskt en extra titt efter vinterskivling när man ser en rotvälta…

0

Affe

18 jan 2006 kl. 17:16

Joachim vad tror du om Järavallen, kan det finnas vinterskivling där?
Hade tänkt åka ut där i morrn med ungarna ett par timmar. Tänkte även passa på och kika lite efter eventuell svamp.

0

Joachim Krumlinde

19 jan 2006 kl. 09:30

Järavallen är, tror jag, mest barrskog (?) Vinterskivlingen kräver i alla fall lövved.

0

Affe

19 jan 2006 kl. 10:30

Det är nog sant ja… Är förvisso inslag av Bok och Björk.

0

Affe

19 jan 2006 kl. 23:41

Valde ett annat ställe att promenera på med ungarna och där fanns emorma mängder med vinterskivling, många små men dom kommer väl att växa förhoppningsvis.
Vilken är bästa storlek på dom?
Varför skall man bara ta hattarna, foten seg eller?
Hittade även någon form av mussling som jag först trodde var ostronmussling men det stämde inte riktigt med beskrivningen av den. Dom växte på samma träd.

0

Tony

20 jan 2006 kl. 00:10

Det var kanske grönmussling du hittade. De kan likna ostronmussling lite vad gäller hattfärgen, men har gulaktig fot. Båda växer på bok, vill jag minnas.

0

Bo E

20 jan 2006 kl. 17:56

Ang. vinterskivlingen så är väl alla svampar godast medan de är unga och fräscha, med åldern kommer en unkenhet som jag inte tycker förhöjer matvärdet precis.
Det sägs ju att foten är seg, men mest tycker jag den ser lite svartnad och oaptitlig ut.
Många små vinterskivlingar föredrar jag framför färre större.

Musslingen övergår dock mina erfarenheter. Brukar de inte vara ljusare?

0

Joachim Krumlinde

20 jan 2006 kl. 20:15

Vinterskivlingens fot brukar vara seg, särskilt som fullt utvuxen då den också är sammetsbrun. På unga exemplar som ännu har ljus fot kan man äta också foten. Den odlade varianten enoki-take (som är helt vit eftersom den odlas i mörker) består nästan bara av fötter.

Vad musslingen är går ju inte att säga utan bild eller noggrann beskrivning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone