Tack.
Jag fick lite kritik av den förra versionen av samma bild - som var i för stort format - att den var oskarp. Det är ju den här också, det berodde på att jag frös om fingrarna när jag tog bilden. Det var visserligen bara 0 grader, men fuktigt och blåsigt.
Valde ett annat ställe att promenera på med ungarna och där fanns emorma mängder med vinterskivling, många små men dom kommer väl att växa förhoppningsvis.
Vilken är bästa storlek på dom?
Varför skall man bara ta hattarna, foten seg eller?
Hittade även någon form av mussling som jag först trodde var ostronmussling men det stämde inte riktigt med beskrivningen av den. Dom växte på samma träd.
Ang. vinterskivlingen så är väl alla svampar godast medan de är unga och fräscha, med åldern kommer en unkenhet som jag inte tycker förhöjer matvärdet precis.
Det sägs ju att foten är seg, men mest tycker jag den ser lite svartnad och oaptitlig ut.
Många små vinterskivlingar föredrar jag framför färre större.
Musslingen övergår dock mina erfarenheter. Brukar de inte vara ljusare?
Vinterskivlingens fot brukar vara seg, särskilt som fullt utvuxen då den också är sammetsbrun. På unga exemplar som ännu har ljus fot kan man äta också foten. Den odlade varianten enoki-take (som är helt vit eftersom den odlas i mörker) består nästan bara av fötter.
Vad musslingen är går ju inte att säga utan bild eller noggrann beskrivning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.