0 183 visningar

8 svar

fjällig skivling?

ulla

6 okt 2002 kl. 16:19

Jag har ej kunnat identifiera denna skivling:
Hatt, 6 cm, ljus med gulbruna fjäll
Fot, 4 cm, också fjällig
Skivor, kraftigt nedlöpande och ljusa
Kan någon hjälpa?

0

Daniel Persson

6 okt 2002 kl. 23:43

Hej Ulla!

Mer information skulle vara bra. Vilket trädslag växte den tillsammans med? Växte den på marken, på stubbe, på stam, på rot? Växte den tuvat eller enstaka?

0

ulla

8 okt 2002 kl. 11:11

Den växte ensam i blandskog på marken.

0

Irene

9 okt 2002 kl. 09:59

Om det är en art som normalt har nedlöpande skivor, har jag bara ett par (tveksamma) förslag, svedjetrattskivling eller småfjällig trattskivling. Det finns bilder på båda i databasen. En sak som talar emot dem, är att de kommer tidigt på säsongen. Jag antar att du hittat den nyligen.
Kan den ha haft ring, växt på ved i marken - och vilken sporfärg har den..?

0

Irene

15 okt 2002 kl. 12:11

Kolla den här:
http://www.ilmyco.gen.chicago.il.us/ima/Taxa/LentiGenus93.html#Main
Lentinus lepideus växer på ved…
Den kallas syllsvamp eller syllmussling på svenska.

0

Daniel Persson, Malmö

17 okt 2002 kl. 00:07

Det kan stämma med syllsvamp. Jag har dock aldrig hittat den i skogen, utan en gång på en gammal vält intjärad lyktstolpe och en gång på kanten till en plantering. Mina bilder på svampen finns på:
http://www.svampcentralen.com/images/syll1.jpg
http://www.svampcentralen.com/images/syll2.jpg

0

Irene

22 okt 2002 kl. 08:18

Jättefina bilder! Jag har även hittat syllsvamp i “naturlig” miljö vid ett par tillfällen - d.v.s. på gamla torra tallstubbar. Den här torra och varma sommaren bör ha varit särskilt gynnsam för den. I år kom den i två omgångar på sliprarna hemma i trädgården.

0

ulla

10 nov 2002 kl. 22:16

Tack för hjälpen!
Det var säkert syllsvamp!
/Ulla

0

Svampnisse

25 nov 2002 kl. 15:10

När jag var nybörjare, så trodde jag att jag hade hittat en Stolt fjällskivling, när det i själva verket var en syllsvamp. Fast jag hade ju mina tvivel redan då, jag menar, foten var ju rotlikt förlängd…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone