Minst en timme. Gärna längre. Mycket vatten så att det tar minst tjugo minuter att koka bort vattnet.
Försöker skiva de i ganska tunna skivor innan jag torkar de, men har man en bra tork tror jag inte det behöver vara så tunna skivor. Du ser ju om de hinner torka innan de mörknar.
Detsamma har man ju hört om blek taggsvamp, men jag har torkat en liten del av skörden nu efter att ha läst på utländska sajter att det går bra. Ska vänta någon vecka för att sen göra ett smakprov och berätta här.
Det intressanta är att det stod på de utländska sidorna att tillagningstiden spelade stor roll - för bråttom=beskt. Så det ligger nog mycket i det Lill säger!
Nu har jag testat att torka kantareller och sedan tillaga dem.
Visst blir de lite beska, nästan bittra, men jag ser inte det som ett jätteproblem. Oavsett hur de tillagades efteråt fanns beskan där, men den motas ganska enkelt med lite sötma, t.ex. en sked gelé i såsen.
Kantarellsmaken är kvar och dessutom rejält koncentrerad och stark. Den får lite halvdan konsistens, lite tuggig, men på det hela taget var det ett lyckat experiment. Jag skall torka undan ett litet förråd och se om jag kommer att föredra det framför den infrysta svampen (experimenterar med direktinfrysning också).
Jag använde min nyinförskaffade Evermat och torkade vid 40 grader.
jag har under en lång tid frysit kantareller som de är,bara haft glädje avdet.
gick ut i tidningar och berättade det, har aldrig fått så mycket skällning, några hotade att stämma mej,för deras kantareller hade blivit så beska att de inte gick att äta .
testa gärna men lägg inte i för många
Du får vara glad att folk verkar lyssna på dina råd.
Jag har frusit in små fina hela kantareller på bricka, separerade. Det går snabbt. När de är genomfrusna så lägger jag ner dem i en lufttät låda. Förhoppningsvis kommer fukten att stanna därinne och kantarellerna torkar ut långsammare.
Det man egentligen borde göra är att glasera dem i vatten när de fryst. De är fortfarande styckerfrysta, men har en hinna på sig som borde förhindra uttorkning ännu lite mer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.