0 465 visningar

20 svar

Föränderlig tofsskivling?

Benny

21 sep 2008 kl. 13:42

Undrar om detta är Föränderlig tofsskivling?

0

Peter, Linköping

21 sep 2008 kl. 14:01

Gör lukttestet, sätt näsan intill och dra in ordentligt. Vad luktar det?

0

benny

21 sep 2008 kl. 15:27

jag tycker inte den doftar speciellt mycket.

0

Peter, Linköping

21 sep 2008 kl. 15:39

Den föränderliga doftar distinkt av “svamp” och skog, gifthättingen skall lukta svagt, mjölaktigt.

Med tanke på att du eller nån annan förmodligen skall äta svampen på bilden vågar jag därför inte säga bestämt att det inte är gifthätting, även om jag inte tror så.

0

Jan A, Uppsala

21 sep 2008 kl. 18:20

Ja, det är föränderlig tofs!

0

Anna S

21 sep 2008 kl. 23:54

Svårt att avgöra då både föränderlig toftskivling och gifthätting blir svarta på foten när man tagit på den. Gifthättingen ska vara mer silvertrådig under ringen. Men det försvinner då du rör vid foten. Skulle aldrig chansa att äta den.

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 00:07

Den hade jag ätit, om den har rätt doft! Ni ser ju hur hygrofan den är och hur den har sina tofsar. Tofsar ska man kunna se lite på hatten också tycker jag iofs, men då behövs nog ett blixtfoto kanske… Ser väl ut att vara lövträd den växer på också!
(Jag är inte mykolog eller svampkonsulent!)

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 00:09

Blir så glad när jag ser den på bild jag känner doften genom datorn.Jag är heller ingen konsulent men det är så roligt när man kan just den.

0

Benny

22 sep 2008 kl. 10:19

Jag inbillar mig att man känner en svag doft av citrus och absolut ingen mjöldoft när man stoppar huvudet i svamppåsen. Annars kan man säga att detta är ett pågående projekt eftersom dom växer väldigt när en motionslinga som jag springer varje vecka och någon ätning av svampen blir det inte förrän jag är helt 100. Angående tummningen så var jag noga med att inte röra något annat än yttersta millimtern längst ner på foten när jag plockade den så jag tror inte den mörka delen beror på detta. En blixtbild kommer senare i kväll om det kanske hjälper. Tilläggas är att den växer i en bok/ek blandad lövskog.

0

Peter, Linköping

22 sep 2008 kl. 10:22

Den växer helst på lövskogsstubbar, tofsskivlingen alltså, så det är ett bra tecken. Men inget säkert sådant.

0

Brenko

22 sep 2008 kl. 12:47

Ingen som vet nåt om färgerna på sporavtryck då? Han verkar ju inte ha bråttom..

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 12:56

De lämnar kanelbrunt sporavtyck! Är väl tyvärr samma färg på sporerna som t.ex Gifthätting eller?

0

Benny

22 sep 2008 kl. 18:11

En bild med blixt.

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2008 kl. 18:26

De första bilderna var mycket bra - perfekta för säker identifiering av ‘föränderlig tofsskivling’ som jag svarade då. Det är fortfarande samma art trots sämre bild. Jag fattar inte att de s.k. -orna håller sig undan medan svamparna åldras…

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 19:35

dessa såg bara så helmysiga ut

0

Boman

22 sep 2008 kl. 21:29

Då lägger jag väl till en bild, för att klargöra eller förvirra. För visst är det Gifthättingen detta?

0

Michael Krikorev

22 sep 2008 kl. 22:20

Jodå, visst är det föränderlig tofsskivling på dina bilder Benny!

Men Bomans är ingen gifthätting, ser snarare ut som svavelgul slöjskivling.

0

Boman

22 sep 2008 kl. 22:44

Tack för det! Då vet jag. Plockar fö inget av dessa nu när så mkt annat finns. Annat än med kameran.

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2008 kl. 22:53

Sök upp mina gifthättingar i stället, de är GARANTERAT äkta, jag lovar! Beklagligt att ingen (stjärna) vågar erkänna detta..

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 22:57

Jan A…..i min värld ser dina ut som definitiva gifthättingar..kanske dags att lyfta din tråd

0

Benny

23 sep 2008 kl. 10:44

Det får bli en sväng och kolla upp beståndet. Tack för alla tips och trix.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone