Den föränderliga doftar distinkt av “svamp” och skog, gifthättingen skall lukta svagt, mjölaktigt.
Med tanke på att du eller nån annan förmodligen skall äta svampen på bilden vågar jag därför inte säga bestämt att det inte är gifthätting, även om jag inte tror så.
Den hade jag ätit, om den har rätt doft! Ni ser ju hur hygrofan den är och hur den har sina tofsar. Tofsar ska man kunna se lite på hatten också tycker jag iofs, men då behövs nog ett blixtfoto kanske… Ser väl ut att vara lövträd den växer på också!
(Jag är inte mykolog eller svampkonsulent!)
Jag inbillar mig att man känner en svag doft av citrus och absolut ingen mjöldoft när man stoppar huvudet i svamppåsen. Annars kan man säga att detta är ett pågående projekt eftersom dom växer väldigt när en motionslinga som jag springer varje vecka och någon ätning av svampen blir det inte förrän jag är helt 100. Angående tummningen så var jag noga med att inte röra något annat än yttersta millimtern längst ner på foten när jag plockade den så jag tror inte den mörka delen beror på detta. En blixtbild kommer senare i kväll om det kanske hjälper. Tilläggas är att den växer i en bok/ek blandad lövskog.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.