Idag på eftermiddagen gjorde jag ett återbesök på en för mig känd svamplokal i Salatrakten sedan decennier. Det var länge sedan jag blev så ledsen och förbannad över den syn som mötte mig, bortsett från kalhyggen. Förra helgen fanns det tusentals trattisar på tillväxt, men idag var allt uppryckt med rötterna. Det fanns även gott om rimskivling av god kvalitet, men varenda en var bortsparkad och trampad på. Den enda art som var helt oantastad var den röda flugsvampen. Vilken typ av människa/människor gör så här??? Jag vet att älg och rådjur älskar svamp, men de brukar vanligtvis inte lämna tydliga skoavtryck efter sig.
Är det inte hög tid att ompröva vår generösa allemansrätt?
Jag gjorde tyvärr samma upptäckt häromdan;-( Varför skära av en fin svamp om man inte ska ha den?
Jag tar iofs upp svamp ibland för att fota foten(oops!) men är svampen ätlig så får den ju följa med sedan.
Speciellt kremlor är ofta söndersparkade här. Vildsvinen äter snyggare och lämnar sällan skoavtryck.
Jag måste instämma i den här tråden. Jag har också sett mycket förstörda svampar i skogen, främst soppar som verkar vara extra lockande för vissa att sparka sönder. Sen har jag också märkt en annan sak, och det är att jag ofta hittar blek taggsvamp som någon har plockat och sedan kastat. Min teori är att det är någon som har plockat den i tron att det är en kantarell, sett taggarna och blivit förfärad, och slängt ifrån sig den. Jag berättade detta för två vänner som visade sig vara “kantarellplockare” och dom erkände att dom båda hade slängt ifrån sig bleka taggsvampar. Det är ju min favoritsvamp! Den är ännu godare än kantareller! Det har hänt att jag har plockat och ätit redan avkapade taggsvampar, om dom ser färska ut. Och jag är väldigt noga med att inte plocka några svampar som jag inte ska äta eller studera närmare. Bifogar en bild av ett oskyldigt nöje; Trampa på mogna röksvampar.
Humm? De enda människorna som går i skogen som kanske inte har ett naturintresse torde vara skolklasser som är dittvingade av en entusiastisk lärare som väl i skogen totalt tappar kontrollen över dessa totalt oengagerade elever. Jag har själv mött eller rättare sagt hamnat efter en sådan “tillställning” där jag röt till och frågade om läraren och eleverna hade en aning om var de befann sig, resultatet blev ett mångfalt frågetecken. Jag fick då förklara lite om hänsyn och vördnad inför vår gemensamma rätt att vistas i skogen på en fantastisk planet, läraren fattade inget av vad jag var för en typ men eleverna lugnade ner sig och uppträdandet blev lugnare och ingen fortsatt svampsparkning vad jag kunde se. Jag tror inte att det finns så många naturintresserade vandaler men å andra sidan kan man ju undra över om det ändå inte är naturintresserade som slänger skräpet i skogen för som sagt vem är det som vistas i skogen? Något jäkla “körkort” vill jag inte se, kanske lite mer civilkurage, engagemang och påverkan från oss vore kanske på sin plats.
Jag tycker också att det är förfärligt. Jag har sett avskurna stora fingersvampar i skogen! Jag menar, varför i h-e då? Knappast för att titta under på skivorna va?
Men att vilja ha ett körkort för allemansrätten anser jag vara ungefär lika smart som ovan nämnda beteende. Men det kanske är ett troll som skrivit det?
Jag har inte sett så mycket söndersparkad svamp här i storskogen, men nåt jag blir OERHÖRT förvånad över är det skräp jag hittar långt inne i skogen! Ölburkar, plastförpackningar mm mm. För att gå så långt in i skogen är man väl någon sorts “naturmänniska” - svamp/bärplockare eller jägare kanske. Hur i hela h-vete kan man som sådan slänga skräp i skogen??? :-(
Just det ja, jag har också sett många ölburkar och annat skräp djupt inne i skogen, och blivit lika förvånad som er. En bekant till mig sa att han brukade plocka “plastsvampar”. Med det menade han att han gick runt i skogen och plockade upp allt skräp han hittade. Man kanske skulle ta två korgar nästa gång, en för svamp och en för skräp?
Vet inte om vi är mer eller mindre drabbade här i NVskåne men här hittar man absolut allt. Finns det någon större trafikled i närheten är kylskåp, bildäck, rivningsmaterial… ja i princip va fan som helst mer regel en undantag bara det finns möjlighet att parkera en bil.
Gör mig vansinnig, det är ju kostnadsfritt på tippen.
I dag var jag och fiskade på/i Västhamnen i HBG, ligger mitt i stan men man måste betala för att komma in där och fiska det är en förening som driver detta fiskeställe. Ja och döm om min förvåning, massor av skräp, burkar, fiskelinor, pappersförpackningar efter häcklor och pilkar och mer skit och detta är ett ställe bara för entusiastiska fikare, va fan är det på gång i vårt land. Ta hand om ert skräp vill man skrika eller hur. Så till detta känsliga ämne! Hundskit hur i självaste glödheta hel-v kan man vara så urbota dum att man tar upp skiten och stoppar det i en svart p-påse och sedan slänger den i skogen/dungen/gatan eller parken ???? :((
Körkort i skogen är inget jag vill se införas heller!! Men att man hittar en massa skräp i skogen är sorgligt…fast här är det faktiskt bättre i år än tidigare…vissa hundägares “sport” att kasta upp påsarna i träden är tamej17 helt ofattbar…nu när löven faller, syns de…samma fenomen som på våren…det som göms i snö...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.