0 588 visningar

24 svar

Svampvandalism!!!

Salatrumpeten

21 sep 2008 kl. 17:42

Idag på eftermiddagen gjorde jag ett återbesök på en för mig känd svamplokal i Salatrakten sedan decennier. Det var länge sedan jag blev så ledsen och förbannad över den syn som mötte mig, bortsett från kalhyggen. Förra helgen fanns det tusentals trattisar på tillväxt, men idag var allt uppryckt med rötterna. Det fanns även gott om rimskivling av god kvalitet, men varenda en var bortsparkad och trampad på. Den enda art som var helt oantastad var den röda flugsvampen. Vilken typ av människa/människor gör så här??? Jag vet att älg och rådjur älskar svamp, men de brukar vanligtvis inte lämna tydliga skoavtryck efter sig.
Är det inte hög tid att ompröva vår generösa allemansrätt?

0

Nina A

21 sep 2008 kl. 17:50

precis samma upplevde jag idag!!!!!!
brunsoppar låg skändade upp och ner, den fina fingersvampen som tornade sig förra veckan låg i ledsna slamsor

jag har ingen aning om vad det är för idioter som sysslar med denna sport… beklagar sorgen

0

Salatrumpeten

23 sep 2008 kl. 07:27

Jag vill lyfta fram frågan om allemansrätten igen. Vandalisering och nedskräpning hör numera till vanligheterna i våra marker. Varför inte införa ett “körkort”/certifikat för att utnyttja denna unika förmån?

0

Brenko

23 sep 2008 kl. 07:43

Men kära nån vilket idiotiskt förslag. Ska du springa runt och kolla “körkorten” på folk ute i skogen då eller?

Då kan vi ju passa på och införa körkort för att åka buss eller gå på trottoarer, jag har sett att det förekommer vandalism och nedskräpning där också.

0

Salasias

23 sep 2008 kl. 08:24

I stort sett alla skogens djur äter svamp. Rådjuren naggar av trattisarna jäms med marken, och sliter upp det de inte orkar bita av, älgar likaså. Ekorren välter gärna en stor KJ för att bättre komma åt. Grävlinge och vildsvin ska vi inte tala om…

0

Birgitta L

23 sep 2008 kl. 08:45

Homo Sapiens är inte dåliga de heller. Häromdagen hittade jag för första gången en blomkålssvamp i Nackareservatet, men när jag tog i den upptäckte jag att den redan var plockad en gång och hade börjat ruttna.

0

Boman

23 sep 2008 kl. 11:56

Jag gjorde tyvärr samma upptäckt häromdan;-( Varför skära av en fin svamp om man inte ska ha den?
Jag tar iofs upp svamp ibland för att fota foten(oops!) men är svampen ätlig så får den ju följa med sedan.
Speciellt kremlor är ofta söndersparkade här. Vildsvinen äter snyggare och lämnar sällan skoavtryck.

0

Helena S.

23 sep 2008 kl. 13:04

Jag måste instämma i den här tråden. Jag har också sett mycket förstörda svampar i skogen, främst soppar som verkar vara extra lockande för vissa att sparka sönder. Sen har jag också märkt en annan sak, och det är att jag ofta hittar blek taggsvamp som någon har plockat och sedan kastat. Min teori är att det är någon som har plockat den i tron att det är en kantarell, sett taggarna och blivit förfärad, och slängt ifrån sig den. Jag berättade detta för två vänner som visade sig vara “kantarellplockare” och dom erkände att dom båda hade slängt ifrån sig bleka taggsvampar. Det är ju min favoritsvamp! Den är ännu godare än kantareller! Det har hänt att jag har plockat och ätit redan avkapade taggsvampar, om dom ser färska ut. Och jag är väldigt noga med att inte plocka några svampar som jag inte ska äta eller studera närmare. Bifogar en bild av ett oskyldigt nöje; Trampa på mogna röksvampar.

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2008 kl. 13:21

Humm? De enda människorna som går i skogen som kanske inte har ett naturintresse torde vara skolklasser som är dittvingade av en entusiastisk lärare som väl i skogen totalt tappar kontrollen över dessa totalt oengagerade elever. Jag har själv mött eller rättare sagt hamnat efter en sådan “tillställning” där jag röt till och frågade om läraren och eleverna hade en aning om var de befann sig, resultatet blev ett mångfalt frågetecken. Jag fick då förklara lite om hänsyn och vördnad inför vår gemensamma rätt att vistas i skogen på en fantastisk planet, läraren fattade inget av vad jag var för en typ men eleverna lugnade ner sig och uppträdandet blev lugnare och ingen fortsatt svampsparkning vad jag kunde se. Jag tror inte att det finns så många naturintresserade vandaler men å andra sidan kan man ju undra över om det ändå inte är naturintresserade som slänger skräpet i skogen för som sagt vem är det som vistas i skogen? Något jäkla “körkort” vill jag inte se, kanske lite mer civilkurage, engagemang och påverkan från oss vore kanske på sin plats.

0

Brenko

23 sep 2008 kl. 13:24

Jag tycker också att det är förfärligt. Jag har sett avskurna stora fingersvampar i skogen! Jag menar, varför i h-e då? Knappast för att titta under på skivorna va?

Men att vilja ha ett körkort för allemansrätten anser jag vara ungefär lika smart som ovan nämnda beteende. Men det kanske är ett troll som skrivit det?

0

Tanja i Gagnef

23 sep 2008 kl. 13:25

Jag har inte sett så mycket söndersparkad svamp här i storskogen, men nåt jag blir OERHÖRT förvånad över är det skräp jag hittar långt inne i skogen! Ölburkar, plastförpackningar mm mm. För att gå så långt in i skogen är man väl någon sorts “naturmänniska” - svamp/bärplockare eller jägare kanske. Hur i hela h-vete kan man som sådan slänga skräp i skogen??? :-(

0

cicki T Belgien

23 sep 2008 kl. 13:30

Finns inte Allemansrätten med i studieplanen längre? På min tid hade vi schemalagd klassutflykt i skogen för att lära oss och sen ett skriftligt prov.

0

Tanja

Brenko

23 sep 2008 kl. 13:35

Det där har jag också funderat över. Ibland tror jag att det är alkoholister som säger till partner att de ska gå och plocka svamp, men sätter sig under en gran och halsar en kvarting.. :D Har sett massor med spritflaskor i skogen.

0

Tanja

Katarina

23 sep 2008 kl. 13:38

Allemansrätten finns fortfarande med i studieplanen, dottern som går i åttan har precis haft prov.

0

Helena S.

23 sep 2008 kl. 13:40

Just det ja, jag har också sett många ölburkar och annat skräp djupt inne i skogen, och blivit lika förvånad som er. En bekant till mig sa att han brukade plocka “plastsvampar”. Med det menade han att han gick runt i skogen och plockade upp allt skräp han hittade. Man kanske skulle ta två korgar nästa gång, en för svamp och en för skräp?

0

Cicki T

RasBohlin

23 sep 2008 kl. 13:46

Jag hade prov på allemansrätten i fyran/femman, dessutom var vi på utflykter i skogen (ganska långa), och det byggdes vindskydd osv…
Jag är född 1984.

0

Cicki T

cicki T Belgien

23 sep 2008 kl. 13:53

Bra att det finns kvar men vore bra om det gjordes en repetition i nian kanske.

0

Stefan HBG

23 sep 2008 kl. 14:01

Vet inte om vi är mer eller mindre drabbade här i NVskåne men här hittar man absolut allt. Finns det någon större trafikled i närheten är kylskåp, bildäck, rivningsmaterial… ja i princip va fan som helst mer regel en undantag bara det finns möjlighet att parkera en bil.
Gör mig vansinnig, det är ju kostnadsfritt på tippen.

0

GretheF Skåne

26 sep 2008 kl. 19:32

Ja vist är skogen en soptip för många här i Skåne jag blir ursinnig när jag ser det att släba en massa skräp ut i skogen är ju inte klogt,

0

Bo Reyer

26 sep 2008 kl. 19:51

All skit jag hittat i skogen de senaste 35-40 åren skulle gott och väl fylla en rymlig sopcontainer! Så illa är det.

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 20:06

I dag var jag och fiskade på/i Västhamnen i HBG, ligger mitt i stan men man måste betala för att komma in där och fiska det är en förening som driver detta fiskeställe. Ja och döm om min förvåning, massor av skräp, burkar, fiskelinor, pappersförpackningar efter häcklor och pilkar och mer skit och detta är ett ställe bara för entusiastiska fikare, va fan är det på gång i vårt land. Ta hand om ert skräp vill man skrika eller hur. Så till detta känsliga ämne! Hundskit hur i självaste glödheta hel-v kan man vara så urbota dum att man tar upp skiten och stoppar det i en svart p-påse och sedan slänger den i skogen/dungen/gatan eller parken ???? :((

0

Boman

26 sep 2008 kl. 20:08

De gör människor som vet att de måste plocka upp men skiter i varför. Och att bära en påse skit kan de tydligen inte. Bättre att inte plocka, då är det borta på några dagar, om man nu inte kan lägga det på rätt ställe. Stollar!

0

Örjan.J Ångermanland

26 sep 2008 kl. 20:17

Ja tur då att man inte ser sånt här uppe i Ångermanland

0

Bo Reyer

26 sep 2008 kl. 20:29

JAS! Många nöjer sig inte ens med att kasta den förbannade hundskiten på marken! Det är tydligen en sport att få de svarta skitpåsarna att hänga kvar så högt och så länge som möjligt i träden. Vart är vi på väg?

0

Annette L, norr om Sthlm

27 sep 2008 kl. 11:56

Körkort i skogen är inget jag vill se införas heller!! Men att man hittar en massa skräp i skogen är sorgligt…fast här är det faktiskt bättre i år än tidigare…vissa hundägares “sport” att kasta upp påsarna i träden är tamej17 helt ofattbar…nu när löven faller, syns de…samma fenomen som på våren…det som göms i snö...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone