Inte lätt, även om man sett vissa så är det svårt med dessa småsvampar.
1.björkticka
2.nån nopping?
3.stinkkremla eller svartriska
4.sköldskivling
5.nån hätting, finns det nåt som heter svartfotad hätting?
6.åkerskivling
7.krusbärskremla
8.trollsmör finns det visst nåt som kallas?
9.tja, nåt från trollet som inte lämpar sig i tryck kanske?
10. Finns det en igelkott-taggsvamp?
11.såpmusseron
12.kastanjemusseron?
Ja det var verkligen en salig blandning. 1: Björkticka, 2:liknar lite Stubbmusseron Tr.-opsis decora, 3: Svedkremla (den sr ju ganska glesskivig ut), 4: Rökmusseron eller topptrådskivling eller närstående, 5: Barrbrosking, 6: Gråbroking, 7: Grånande eller blek giftkremla, 8: Bäckmurkling, 9:Videtjärfläck, 10: Vårtöra eller gammalt trollskägg, 11: Gammal och för svår, 12: Mycket intressant och vacker. Det är väl inte någon stinkkremla?
Bra att försöka fräsha upp minnet med lite bilder och svampnamn såhär mitt i mörka och smällkalla vintern. Med lite hjälp av alla tidigare inlägg kommer här mina röster:
1. Björkticka (Piptoporus betulinus)
2. Hm.. tänkte först på en Calocybe chrysenteron eftersom den har så gula skivor.. men hatten ser småfjällig ut så jag gissar på stubbmusseron (Tricholomopsis decora)
3. Svedkremla (Russula adusta)
4. Rökmusseron (Tricholoma fucatum)
5. Barrbrosking (Micromphale perforans)
6. Slåtterbroking (Panaeolina foenisecii)
7. Blek giftkremla (Russula betularum)
8. Bäckmurkling (Vibrissea truncorum)
9. Ingen aning, men om Hans v. E säger att det är videtjärfläck så tror jag på honom :-)
10. Vårtöra (Telephora terrestris)
11. Den var svår… Uppspruckna hattmitten på ex. till vänster påminner lite om en Dermoloma… njae… stämmer inte med de övriga riktig. Gissar nog på en gammal Tricholoma isåfall… någon av de gråa???
12. Brunkremla (Russula mustelina)
Det mesta tycks redan vara utlistat, så det känns mest som upprepningar. Men här kommer mina förslag:
1. Björkticka
2. Stubbmusseron
3. Svedkremla
4. Gallmusseron
5. Barrbrosking
6. Slåtterbroking
7. Blek giftkremla
8. Bäckmurkling
9. Videtjärfläck
10. Vårtöra
11. Jordmusseron
12. Brunkremla (Hade nog gått på stinkkremla här om jag inte sett Michaels tips).
Inte illa, det har kommit riktiga svar på alla:
1. björkticka (Piptoporus betulinus)
2. stubbmusseron (Tricholomopsis decora), ganska grynig bild tyvärr
3. svedkremla (Russula adusta)
4. gallmusseron (Tricholoma virgatum). Fyndet gav mig huvudbry eftersom svamparna var ovanligt bruna till färgen, men smaken var mycket bitter och skiveggen svartprickig, så något annat alternativ har jag inte kunnat hitta
5. barrbrosking (Micromphale perforans)
6. slåtterbroking (Panaeolina foenisecii)
7. blek giftkremla (Russula betularum)
8. bäckmurkling (Vibrissea truncorum), ursäkta den suddiga bilden… den kan vara krånglig att fotografera i sin naturliga miljö :-)
9. videtjärfläck (Rhytisma salicinum)
10. vårtöra (Thelephora terrestris)
11. “fjällig såpmusseron” (Tricholoma saponaceum var. squamosum), en art/varietet som växer i rik granskog. Jag anade att den skulle bli knepig, och är enligt min erfarenhet ganska sällsynt. Hade nog själv inte kommit på vad det var, om inte det unga exemplaret till höger hade funnits där.
12. brunkremla (Russula mustelina). Inte så fel ute att gissa på stinkkremla heller, de är ganska nära släktingar.
Aha, så 11:an var en fjällig såpmusseron iallafall, den borde jag ha känt igen. Den är inte så ovanlig under ek här i Sörmland och Östergötland, och de brukar ju ofta ha lite uppsprucken hattmitt:
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_saponaceum_var._squamosum
Fantastiskt så olika såpmusseronerna kan se ut - inte konstigt om du inte kände igen den. Man undrar ju om det verkligen är samma variant.. Häruppe har den ganska blek hatt med lite grön ton som ung.
Bara för att få se hur de varierar, finns en bild här också:
http://www.myco-vaud.ch/gallery/smv2005/Tricholoma_saponaceum_bornand_DSCN4841_WEB_001
Ja såpmusseronen är väldigt variabel. Färgen på hattarna sträcker sig från nästan vita till väldigt mörka, som på bilden som Irene visade i förra inlägget.
Italienska fynd som visar mycket av variationsbredden inom arten:
http://forum.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=8610
http://forum.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=8610&st=10
http://forum.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=8610&st=20
En bra men många gånger blygsam och svårupptäckt karaktär för såpmusseronen tycker jag är den rosa-röda färgton som ofta brukar finnas, speciellt i skador och på gamla ex.
Har hört att såpmusseronens lukt ibland liknas vid gammal disktrasa.
Den luktar inte gott i varje fall, och såpa är en alldeles för god doft egentligen. Det syftas nog på begagnad såpa i skurvatten i så fall.
Tyckte det såg ut som en såpmusseron i alla fall, men jag har aldrig sett granskogsvarianten utan bara i parkmiljö i gammal gräsmatta med lindar och björk som närmaste träd.
Att försöka artbestämma och tolka beskrivningar och namn på musseroner, är ingen lätt uppgift. Det finns t.ex. varianter av kantmusseroner som också kan bli rosafärgade i foten. Det är en djungel med arter och varianter bland såp- och kantmusseroner som är dåligt utredda. Säkert är flera av våra nordliga arter ännu inte ens beskrivna ordentligt, så här finns mycket kvar att göra för mykologer..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.