En person med större ego än Bengt blir nog svårt att hitta på detta forum. Hans skämt må vara hur roligt som helst. Men när han ifrågasätter folk som inte uppskattar hans humor genom att t. ex kalla dem “moralkärring” eller trista och tråkiga så har att gått minst två steg för långt.
Bengt borde nog lära av en av de stora komikerna Buster Keaton. Aldrig skratta åt sig själv, eller berömma sig egen humor. Självgoda komiker gör sig liksom inte.
Det där med tabletterna är något som hämtats ur tomma intet, tolka det som du vill. Min tolkning är ungefär: lugn och fin.
Kanske är det pennicillinet som glömts bort att tagas (så var det svamp med också i inlägget) vad vet jag.
Givetvis får man framföra precis vilka åsikter man vill, precis som att jag framför mina åsikter i detta.
Personangrepp? Det är väl knappast mer personangrepp än det som gjorts mot Bengt Sandh utav flera personer i detta forum.
Ha en trevlig kväll.
Haha! Nu har jag begripit det här!!!
Alla inlägg, positiva såväl som negativa, som någonsin skrivits om Bengt Sandh är skrivna av Bengt själv! Åh, en sån lurig rackare!
Du kan sluta luras nu, Bengt, vi har genomskådat dig! Men vänta, då kanske detta inlägget också är skrivet av Bengt Sandh? Fasen, den här konspirationen bara växer…
Slutligen vill jag (som eventuellt är Bengt Sandh) bara säga att Bengt Sandhs (ev. mina) inlägg har haft en positiv effekt: Att bekämpa allmänhetens bild av att svampplockare (inklusive mig/Bengt Sandh?) är ena tråkiga stackare. Som tur är finns det andra som gör vad de kan för att cementera fördomen här på forumet (inte jag?)...
Summan av detta resonemang är att alla i hela Sverige kan sluta skriva inlägg här på forumet, eftersom majoriteten av läsarna (d.v.s. Bengt Sandhs olika personligheter) kommer att tro att alla inlägg är skrivna av Bengt Sandh med fejkad signatur.
Så var det med det! Eller vad?
OBS! OBS! OBS! Ovanstående text bör läsas med något som kallas ironi. Ironi kan vara mycket farligt om det hamnar i orätta händer, d.v.s. hos sådana som anser att svamp är så fruktansvärt allvarligt att någon humor (eller försök därtill) inte hör hemma på denna sida.
Stellan Sundahl - om ni minns honom (han är död nu) - han gjorde bl a TV-programmen “Helt Apropå” och “Snacka om nyheter” - han sa en gång, att om man ska göra ett humoristiskt TV-program så ska man absolut inte ha med ordet humor i titeln eller ens antyda att programmet ska bli humoristiskt. För gör man det, så kommer det i tidningarnas recension dagen efter:
“Humor - det är svårt, det!”
Jag måste uttrykka min besvikelse över denna “mudderkastning” , som vi i Danmark ville beskriva dialogen. Denna hemmasida skulle gärna vara et forum där svampintresserade kan mötas under gensidig respekt. -Var har respekten blivit av? Jag kan gott forstå att Bengt håller sig borta, efter dette personangrepp. Jag tycker att några borde skämmas. Det är så lätt att vara oförskämd anonymt. Tänk på
att samme Bengt för nyligt lade krafter i att arrangera ett festarrangement, till gemensam glädje för likasinnade, men att han med besvikelse måtte meddela “ingen intresse” när det gällde.
Här i Danmark har vi en “lag” som mellan folk kallas Jante-loven. Första bud är “Du skal ikke tro at du er noget”.
Det verkar som om lagen ochså har gott fotfäste i den svenska mull.
Kan vi så få kammartonen tillbaka.
Humor är väldigt subjektivt och personligt, det den ene njuter av kan en annan nästan spy av.
Svamp är enklare, alla dör av vit flugsvamp och rå stenmurkla.
Men vänta…det finns ju de som är allergiska också....mot både humor och svamp.
Då gör man bäst i att hålla sig på den säkra sidan, inte äta svamp och inte läsa inlägg med underskrift av Bengt Sandh.
Enklare kan det väl inte bli, så vad gaggar vissa om…egentligen.
Inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att stödet för min enkla person skulle vara SÅ mäktigt. Jag blir uppriktigt glad att så många har engagerat sig för min sak.
Jag blir också styrkt av att konstatera att den eller de som har bombarderat mig med diverse negativa epitet inte spelar någon som helst roll för mig i framtiden. Sådana människor kan jag bortse ifrån.
Men visst, jag måste erkänna att mitt självförtroende fick en allvarlig knäck när man kallade mig för “kiss- ochbajshumorns nummer 1”, “snuskgubbe”, “sandlådenivåhumorgubbe” m.m. (kanske skulle särskrivning rädda ett sådant långt ord så att det blir förståeligt)? Då skulle jag ha skrivit “sand låde humor gubbe” men det blir nog inte så mycket mer begripligt.
Nu har jag hämtat mig och vet också innerst inne att det är brist på känsla för humor med lite finess som gör några skribenter så våldsamt upprörda. Det blir kanske så när man inte själv kan producera egna skämt på högre nivå än den äkta sandlåde- och kissobajshumorn. Den sortens s.k. humor har väl också sitt berättigande men är ingenting för mig.
Jag vill också poängtera att jag inte försöker göra mig rolig för att få en massa pluspoäng, sanningen är att jag älskar livet och bejakar positivitet bl.a. genom att inte ta allting på så stort allvar att det förmörkar min livssyn. Svamp ÄR roligt och berikande och får inte bli ett intresse enbart för de allvarsamma.
Om Vår Herre har gett oss förmågan att skratta så måste han också ha gett oss verktyg att hitta fram till skrattet.
Jag lovar att inte skriva saker som kan reta någon annan än den som är TOTALT humorbefriad.
TACK ALLA NI SOM SÅ HELHJÄRTAT HAR STÖTT MIG! Det har verkligen värmt och har dessutom gett mig nya krafter i mitt planerande av en svampfest senare i år på en plats som kanske ligger lite bättre till rent geografiskt. Det kanske rent av skulle gå att arrangera två fester, en i mellansverige och en i söder. Kom gärna med förslag!
Kramar i mängd till alla snälla människor!
Bengt, jag vill bara säga några ord om svampfester:
Även om det är välment, tror jag inte att du ska ha så stora förhoppningar om att kunna dra ihop tillräckligt med folk till någon fest av den kaliber du hade tänkt dig.
Inte ens lokala svampklubbar med 100 medlemmar får ihop mer än kanske ett dussin deltagare till sina träffar - och här är vi nog inte fler, men spridda över hela landet.
Så jag hoppas att du inte blir alltför besviken om det inte lyckas…
Theresa uttryckte det ganska bra: “Det är inte min grej”. Jag instämmer, och tror att de flesta av det här forumets deltagare hellre lägger sina pengar på andra svamprelaterade saker. I höst kommer jag själv att prioritera en veckas svampletning på Gotland, t.ex :-)
Hej Irene!
Tack för dina synpunkter, men svaret går bara att få genom att man försöker. Eftersom det finns så otroligt många svampentusiaster med anhöriga i vårt land så tror jag att det är lite skillnad mellan en fest och att samla klubbmedlemmar till en lokal träff. Två helt olika saker anser jag.
Tänker i alla fall göra ett nytt försök, det spelar inte någon roll för mig om det inte lyckas, jag är en person som gillar att handla och inte bara tycka.
Mvh
Hej Bengt !
Välkommen tillbaka.
Men jag är benägen att hålla med Irene i detta fallet.
Det är nog svårt att ordna en fest för svampvännerna p.g.a avstånden.
Likaså är ålder varierande och detta tycker jag riktar sig till till de allerta människor. ( inte en sömtuta som jag )
Jag önskar, att få träffa svampkunniga personer inom räckhåll ( några mil ) att göra skogen med.
Vore inte det kul, att samla ihop ett gäng, ta hjälp av varandra, ha picknick i det gröna. Det tror jag skulle uppskattas ! Lena
Hej Bengt….
Ser att här är fullt med påhopp på dig som person och även då en del inlägg av en “GULA KANTARELLEN” och vill bara säga att denna gula kantarellen INTE är samma person som GUL kantarell från diskussionen om just färgen på kantarellerna. Jag tycker dina inlägg är roande att läsa och ketchupskämtet får mig INTE att dra på smilbanden.
Bara så det inte blir några missförstånd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.