0 578 visningar

10 svar

Dagens fångst

mange

21 sep 2008 kl. 19:34

Hej!
Lite kantareller och trattisar blev det, redan uppätna!
Sedan plockade vi svampar jag inte känner till och gärna skulle vilja veta vad det är och om de är ätliga!
Tack på förhand!

Bild 2,3 samma svamp. Slemmig topp

0

mange

21 sep 2008 kl. 19:39

Lite fler svampar..

Bild 2,3 samma svamp.

0

Enelie, Linköping

21 sep 2008 kl. 19:40

Den första är nog Vårtig röksvamp.

0

Boman

21 sep 2008 kl. 19:41

http://svampguiden.com/art/visa/Lycoperdon_perlatum
där har du ettan. Tvåan lämnar jag åt vaxing experterna, gissar på någon av dem.
Avslutade just middagen, kantarell var inblandad, av dagens skörd.

0

Enelie, Linköping

21 sep 2008 kl. 19:42

Bildserie 2, de 2 sista bilderna:
jag gissar på spindelskivling av något slag.
Alltså inte matsvamp.

0

mange

21 sep 2008 kl. 20:00

Tack för snabba svar! Imponerande!
Hur är det med fingersvampen då?
Är röksvampen god?

0

Brenko

21 sep 2008 kl. 20:39

Jag har testat ett par röksvampar. Jättröksvamp - totalt smaklös.
Sen en annan mindre jag inte minns namnet på, skulle vara en god matsvamp enligt svampboken. Den luktade flygbränsle när man skar upp den och jag fick lust att sockra den när jag åt den - marshmallowskonsistens utan smak.

0

Boman

21 sep 2008 kl. 20:52

Fingersvampar rekommenderas inte som mat. Möjligen då druvfingersvamp som går att känna igen. De gula har ett par giftiga arter och bara en expert kan åtskilja dem.Och då inte från en bild.

0

mange

21 sep 2008 kl. 21:41

okeli, då vet jag!

0

BirgittaD

21 sep 2008 kl. 22:42

Ja röksvampen smakar kanske inte så mycket i sig själv, men skivad ganska tunnt och stekt i smör blir det goda chips, eftersom den är så porös tar den åt sig så mycket av smörsmaken och givetvis av någon krydda om man vill. Allt hänger ju på tillgång av den och annan svamp, I år går jag förbi dom.

0

Hans v E

22 sep 2008 kl. 10:23

2-3: Doftvaxing (= välluktande vaxskivling)(“luktar björnklister”).
5-6: Luktar den rödbeta? I så fall kanske kantspindling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone