0 435 visningar

8 svar

Vilken fingersvamp?

gunhild i Kåddis

21 sep 2008 kl. 20:14

Vet någon namnet på den här fingersvampen?

0

Boman

21 sep 2008 kl. 20:17

Kan det vara Ramaria flaccida?

0

gunhild i Kåddis

21 sep 2008 kl. 21:01

Är det här samma sort? Jag är jättedålig på fingersvampar.

0

Agneta

21 sep 2008 kl. 23:28

Tycker det ser ut som den giftiga Lömsk fingersvamp. Men är det Kåddis vid Umeå som är fyndorten, så kanske inte…

0

Ramaria formosa

gunhild i Kåddis

24 sep 2008 kl. 17:28

Agneta jag visste inte ens att det fanns nåt som hette lömsk fingersvamp tänk vad man lär sig.

0

Ramaria formosa

Boman

24 sep 2008 kl. 17:32

Man ska tydligen låta fingersvamparna vara , utom möjligen druvfingersvamp då, för att det finns flera giftiga bland de gula. De är jättesvåra att åtskilja.

0

Ramaria formosa

gunhild i Kåddis

24 sep 2008 kl. 19:12

Alldeles riktigt jag brukar bara fota dem.

0

Ramarior!

Elisabeth J

24 sep 2008 kl. 23:25

Hej!

Det är helt omöjligt att säga namn på fingersvampar efter bilder!
Jag har studerat dem närmre i 5 år utan att mikroskopera,ett fåtal kan man sätta namn på utan mikroskop när de blivit fullvuxna!
Om du är intresserad av att få namn på svamparna så har en kompis och jag tagit fram ett Pm för Ramarior Att tänka på!
Det finns en duktig person som är intresserad av att få in material som är bra beskrivet och fotograferat det är Lennart Söderberg
Ni som läser det här kan skriva nedan om ni vill ha pm och kontakt med Lennart så kan jag vidarebefodra hans mailadress!

Jag tänkte att i vinter på guiden beskriva några av de få ramariorna som man kan lära sig utan mikroskop och samtidigt berätta om mina erfarenheter av dessa svampar om det finns intresse!
Lömsk fingersvamp har “tre färger” Röd,aprikos,gul den är inte vanlig!

0

ack Elisabeth

gunhild i Kåddis

25 sep 2008 kl. 08:16

Dina inlägg om fingersvampar här på guiden har ökat mitt intresse för att lära mer om dem. Jag ser fram mot vintern och vår fortbildning. Ska fota om jag träffar på flera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone