0 545 visningar

7 svar

växtplats rödgul trumpetsvamp

Skogsmulle

21 sep 2008 kl. 21:28

Hej svampvänner i Västerbotten.Jag skulle så gärna vilja hitta rödgul trumpetsvamp, är det nå´n vänlig svampplockare som skulle vilja tipsa mig om var dom trivs!? Vad för slags skog/vilken markvegetation kan det vara lönt att leta i? Tack på förhand/Skogsmulle

0

anithau

21 sep 2008 kl. 21:35

Hej Skogsmulle!
Maila mig ska jag berätta för dig.
Min mailadress är anithalundberg@hotmail.com

0

Pia Ohlsén

22 sep 2008 kl. 17:15

Leta i kärrmarker med lite mossa och lövträd, där har jag hittat. Lycka till

0

Salatrumpeten

23 sep 2008 kl. 07:07

Här i Sala hittar jag mina i en mosskant, som aldrig torkar ur helt (om inte rådjuren hinner först).

0

Lena M

23 sep 2008 kl. 07:33

Ja i kärrkanter där det är fuktigt!

Något festligt hände mig igår. Jag åkte upp till ett ställe för att plocka några liter lingon för att råröra , men där var upptaget av ett gäng utländska bärplockare.

Jag drog vidare mot ett annat gammalt fall och ginade över ett kärr, sen blev det stopp för där stod de. De rödgula trumpeterna !
Gissa om jag blev glad och glömd var lingonplockningen men jag gör ett nytt försök idag.

0

Birgitta L

23 sep 2008 kl. 08:54

De trivs i kalkhaltig mark. Leta efter kalkhaltiga kärr

0

MariaW

19 aug 2009 kl. 09:07

Stötte på ett område med pyttesmå rödgula trumpeter förra helgen. Undrar nu hur snabb tillväxthastigheten är på dessa så jag vet när jag skall åka tillbaka och se om de finns kvar och i större storlek?

0

Lena M

19 aug 2009 kl. 09:14

Om det är ett öppet, ljust ställe så kanske om en vecka, tio dagar. Jag plockade ( gallrade ) en liten korg i förrgår som vuxit till dryga 5-kronas storlek på den tiden ( ca 1 vecka ). Och det verkar bli gott om dem !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone