0 869 visningar

9 svar

Senaste fynden.

Affe

20 jan 2006 kl. 10:17

Tänkte bjuda på dom senaste fynden, i går innan snön kom igen….

Vinterskivling fanns det hur mycket som helst utav om än väldigt små och samtliga väl frysta.
Musslingen vet jag inte vad det är för någon, var inne på ostronmussling men vet inte om det stämmer….

0

Hans v E

20 jan 2006 kl. 18:21

Fin bild på vinterskivling. Musslingen skulle kunna vara en art i släktet Hohenbuehelia. De har ett slemlager under hatthuden. Antingen Spadmussling eller Stor gelemussling. Rätt sällsynta båda!

0

Lena M

20 jan 2006 kl. 18:55

Vad trevligt att få se lite svampbilder. Här har det snöat hela dagen och minus tio grader-  Lena

0

Helena

20 jan 2006 kl. 19:52

Vad avundsjuk jag blir på er som hittat vinterskivling. Här i Sörmland så lyser de med sin frånvaro nu och med tanke på hur snön just nu vräker ner så lär det väl dröja innan man ser den.

0

Bo Reyer Sala

20 jan 2006 kl. 21:24

Ett stort tack för dessa smått fantastiska foton av vinterskivlingen ! !
!

0

Affe

21 jan 2006 kl. 00:11

Ja nu lär det ju nog dröja här också innan man får se dom igen. Har snöat rejält och blivit kallt igen.
Korkat av mej att inte ha något att plocka dom i när jag nu hittade några härom dagen, får passa på så fort snön är borta.

Tack för kommentarerna om bilderna.

0

lASSE

21 jan 2006 kl. 06:35

stackar förfrusna isbitar ni skall ta med hem. bilderna var ungeför lika roliga som att sitta och titta på när färg torkar.!!!!

0

Irene A

21 jan 2006 kl. 14:07

Jag instämmer med Hans om att musslingen ser ut som en Hohenbuehelia, ett intressant släkte med roliga mikrokaraktärer.

Jag har en fråga: ÄR H. geogenia, petalodes, tremula, queletii, rickenii m.fl. varianter av dessa, verkligen olika arter..?

Det har slagit mig att de flesta svampböcker bara tar upp en art (antingen geogenia eller petalodes/petaloides), och det verkar som om författarna försökt undvika att göra jämförelser.
Jag är lite misstänksam när det gäller hur konstanta de påstådda artskiljande karaktärerna är. Förekomst och tjocklek på det gelatinösa skiktet under hatthuden och mängden kristaller på cystiderna bör kunna variera. Man får olika resultat beroende på hur man hanterar preparaten också...
Färgen på fruktkropparna är inte heller något att gå efter, den verkar kunna variera från blekt beige till riktigt mörkt brun hos de flesta av arterna i släktet.

0

Affe

21 jan 2006 kl. 19:47

LASSE: Har inte tagit med någon svamp hem….

Kul att någon har provat på att se på när färg torkar. Antar givetvis att du gjort det eftersom att du vet hur kul det är.

0

Irene A

21 jan 2006 kl. 23:50

Jag har letat vidare efter info om gruppen spadmusslingar (Hohenbuehelia).
Det verkar faktiskt som om Hohenbuehelia geogenia och petalodes skulle kunna vara synonymer, i så fall med Hohenbuehelia petalodes var. petalodes som det gällande namnet. Eventuellt inkluderar det även tremula och rickenii.

Känner ni förresten till att spadmusslingarna är köttätare?

För den som är intresserad, finns ett par sidor här:

http://www.biological-research.com/philip-jacobs%20BRIC/ne-geog.htm

http://www.uoguelph.ca/~gbarron/ZBiodiversity/8knobsnn.htm

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone