Det skulle kunna vara denna, tunn filtlav.
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Peltigera%20membranacea&Category=AlgerLaver
Lärde mig idag på svamputställningen(!) vad denna lav hette. Jag och en kompis hade den som dekoration på matsvampbordet. Vår lavexpert i föreningen L-E Muhr(förutom att han är oerhört duktig på lavar även en av sveriges bästa korsordsmakare..), berättade vad den hette. Ansågs förr kunna bota rabies enligt principen “lika botar lika”. Det raggiga på laven liknar hundens päls och dom bruna sakerna som står upp ser ut som huggtänder.Lite kuriosa om filtlav.
PS. Vår svamputställning var välbesökt och uppskattad. Så jag lägger mig nu,trött som en gris men helnöjd. Den intensivaste helgen på året är till ända… Gonatt!DS
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.