HEJ! På Svampguiden står det att citronslemskivling är en bra matsvamp - men min svärmor säger alltid att man inte ska plocka dom pga risk för allergi eller vad det var. Vilket är egentligen mest sant? Jag tycker att det är tråkigt eftersom det brukar finnas så många av dem.
Jag äter den inte, min mage gillar den inte alls. Samma gäller rabarbersvamp, smörsopp och grynsopp. Allt sådant är individuellt och man ska alltid prova en ny matsvamp försiktigt även om svampboken påstår att den är god. - Å andra sidan har jag inga problem med diverse trattskivlingar som det ofta varnas för. Börja alltså försiktigt med en liten portion och vänta flera dagar till nästa, även om den första gick bra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.