0 348 visningar

19 svar

Kvinnogöra?????

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 22:47

Hur kommer det sig att det alltid är “kvinnan” som hamnar vid rensbordet när 2 har varit i skogen och plockat svamp,,,,,och det är inte lite att rensa.

0

BirgittaD

21 sep 2008 kl. 22:49

På grund av att hon inte litar på att gubben kan rensa bort larvangrwepp och dylikt.

0

Jan A, Uppsala

21 sep 2008 kl. 22:52

Hos oss är det tvärtom; hon plockar och jag rensar; för säkerhets skull - och för att hon kan gå med båda benen…

0

Boman

21 sep 2008 kl. 22:53

Det är väl bara att hala in sin hälft till rensningen det. Eller hur?
Kanske är det samma fenomen som om man handlar på två. När grejorna är inburna brukar man stå där själv, med allt som ska plockas in. Har rådit bot på det numer;-)

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 22:55

De tar den som jag kallar skaka av smutsen och lägg i påsen medan en annan får sitta med kantarellerna.

0

Geraldine, Vällingby

21 sep 2008 kl. 22:56

Jag gillar att rensa. Men man fastnar ju här på FORUMET och svampen ligger ute på balkongen. Måste ta mej i kragen….

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 22:56

Ja du Jan A,, här är det jag som krälar och hittar myskosvampar som jag fotar men gubben tar åt sig äran,,,,,aj aj aj

0

svampstaff

21 sep 2008 kl. 22:57

Men äta den ska ni?Sen är det väl oftast så att kvinnor utan lokalsinne får betala igen med lite rensning:)

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 22:59

Hahahah Boman, här plockas det svamp varje dag innan gubben ska åka iväg och jobba NATT, så då hamnar jag automatiskt framför renset själv,,, det är jag och katten,,,jag rensar och han jagar småkrypen som kommer med svampen.

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 23:00

Säger som du,, svampen ligger på bordet och jag sitter framför forumet,,,,,,hm

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 23:01

Mm,, det säger du Svampstaff,,,,,jag tycker jag klarar mig ganska så bra i skogen,,,,, ; P

0

svampstaff

21 sep 2008 kl. 23:04

jodå:) du är duktig där oxå:) rensa på nu..

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 23:06

Om jag rensar,, jag rensar som om det gällde mitt liv ju

0

Boman

21 sep 2008 kl. 23:14

Här är det kvinnan som hittar i skogen och mannen som jobbar skift.Och hänger glatt med på mina turer när tid finns. Och rensar. Och käkar samt retar jobbarkompisarna med svampdofter. Kantareller och bacon på frukostmackan! Och han är en jäkel på att hitta kantareller, inte för att det hjälper i år.
Båda kan iofs läsa både karta o kompass men jag hittar mina ställen utan.
Men släng ut mig i stadsbebyggelse så är jag lost.

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 23:21

Jag älskar att åka ut i skogen med gubben min och plocka svamp, innan jag träffade honom köpte jag min svamp i affären, så det är han som har lärt upp mig i skogen om svamp, måste få säga att jag har blivit en jäkel på att hitta svamp med gubben några meter ifrån mig, sen hör man; VAR ÄR DU, jag är överallt och ingenstans, som en mullvad, jag plöjjer igenom skogen på allt möjligt, och kul är det.

0

nikke småland

21 sep 2008 kl. 23:29

Hos oss hjälps vi åt, pga att frugan inte äter svamp men älskar att plocka och så är det hon som har lokalsinnet till att hitta svampen! Så det är bara att hjälpas åt!!!

0

svampstaff

21 sep 2008 kl. 23:33

svampplockningen höjdes till nya dimensioner pga att jag äntligen träffat en kvinna som älskar skogen:) dom växer inte på trän..kvinnorna alltså..man har så kul tillsammans i skogen:) när hon snubblar och har sig hehe

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 23:35

Jaa, visst är det härligt när man har nån man kan göra plockningen rolig med…..

0

Jane

21 sep 2008 kl. 23:42

Igår hade jag plockat en massa trattisar..och gula kantareller..maken jobbade, för mig är det en lyx att åka ut själv med hunden o traska runt, sen på kvällen delade vi en flaska vin satte på skön musik, pratade och rensade svamp..*ler*
Riktigt trevligt..

0

Finsmakaren

21 sep 2008 kl. 23:46

Känns som om det är love is in the air där,,, oj nu låter jag nog lite som Marlena tror jag hahahah, hoppas ni fick en trevlig kväll ;p

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone