Finns hur mycket pepparriska som helst här.
Har läst recept att man kan lägga in dom som sill.
Men ingen har sagt något om beredningen innan.
Vore tacksam om någon kan tala om hur man bereder pepparriskan innan man använder den som substitutsill i inläggningar.
Alla riskor, utom blodriskan, ska förvällas i rejält med vatten som sedan kastas. Jag låter mina svampar koka tills de sjunker(recept hemifrån), har sett uppgifter om koktid på 2-20 minuter. Sen kyls de, gärna i kallt rinnande vatten. Hemma slängdes de i en säck, i ån. Vattnet pressas ur och svampen saltas med 1,5 kg/10 kg, räkna om, ifall du gör på annan mängd. Förvaras svalt, med vätska över svampen. Ha gärna en vattenfylld plastpåse överst som tyngd så håller sig svampen nere. Saltas ur i kallt vatten före användning.
Jag har precis börjat salta in pepparriskan, och det är härligt att få den där upptäckarkänslan för ännu en art, och gott om den finns det ju!
Jag använder bara hattarna, skär i stora bitar rakt ner i en kastrull full med kallt vatten. Häller av, fyller på med nytt och kokar upp, låter koka fem minuter.
Tar 2 dl salt (havssalt) till 1 liter svamp, på ett ungefär.
I min lilla skala kan det vara svårt att få svampen att vätska sig tillräckligt för att täcka, så jag späder med några msk vatten och mer salt.
Det är försöksverksamhet för att se om det är nåt jag vill hålla på med nästa säsong.
Du använder den avkokta svampen för din inläggning, du behöver inte salta in den innan. Inläggningen är konservering nog.
Jag har burkarna i kylen. Kanske borde testa en sedvanlig konservering i vattenbad av några insaltade burkar, för att se om man vågar ha dem i skafferiet istället.
Eller gör en enkel men mumsig finsk risksallad..Behövs inte konserveras(saltas),bara kokas av så den skarpa smaken försvinner. Efter avkokning så krama ur resterande vätska,hacka svampen i valfria bitar, blanda med lite finhackad gul lök och klutta i creme fraiche tills önskad konsistens,salt o peppar efter behag. Voila!! Den kan gärna stå och gosa till sig en stund i kylen,sen på med smeten på mörkt bröd. :) Har själv bunkrat i frysen med riskor,funkar även som blandsvamp i stuvning!
Det är väl du som inte lärt dig hitta rätt i databasen…
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_rufus
Ta det lugnt med språket, kompis…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.