0 3214 visningar

13 svar

Pepparriska

Jonny

21 sep 2008 kl. 22:55

Finns hur mycket pepparriska som helst här.
Har läst recept att man kan lägga in dom som sill.
Men ingen har sagt något om beredningen innan.
Vore tacksam om någon kan tala om hur man bereder pepparriskan innan man använder den som substitutsill i inläggningar.

0

BirgittaD

21 sep 2008 kl. 23:06

Koka av den 2 x 5 minuter häll bort vattnet emellan.

0

Boman

21 sep 2008 kl. 23:06

Alla riskor, utom blodriskan, ska förvällas i rejält med vatten som sedan kastas. Jag låter mina svampar koka tills de sjunker(recept hemifrån), har sett uppgifter om koktid på 2-20 minuter. Sen kyls de, gärna i kallt rinnande vatten. Hemma slängdes de i en säck, i ån. Vattnet pressas ur och svampen saltas med 1,5 kg/10 kg, räkna om, ifall du gör på annan mängd. Förvaras svalt, med vätska över svampen. Ha gärna en vattenfylld plastpåse överst som tyngd så håller sig svampen nere.  Saltas ur i kallt vatten före användning.

0

Peter, Linköping

21 sep 2008 kl. 23:39

Jag har precis börjat salta in pepparriskan, och det är härligt att få den där upptäckarkänslan för ännu en art, och gott om den finns det ju!

Jag använder bara hattarna, skär i stora bitar rakt ner i en kastrull full med kallt vatten. Häller av, fyller på med nytt och kokar upp, låter koka fem minuter.

Tar 2 dl salt (havssalt) till 1 liter svamp, på ett ungefär.

I min lilla skala kan det vara svårt att få svampen att vätska sig tillräckligt för att täcka, så jag späder med några msk vatten och mer salt.

Det är försöksverksamhet för att se om det är nåt jag vill hålla på med nästa säsong.

0

Jonny

22 sep 2008 kl. 00:03

Räcker det med att koka av den och sedan använda den i inläggningar, eller måste man salta in den?
Insaltningen är väl bara en form av konservering?

0

Peter, Linköping

22 sep 2008 kl. 00:06

Du använder den avkokta svampen för din inläggning, du behöver inte salta in den innan. Inläggningen är konservering nog.

Jag har burkarna i kylen. Kanske borde testa en sedvanlig konservering i vattenbad av några insaltade burkar, för att se om man vågar ha dem i skafferiet istället.

0

Jonny

22 sep 2008 kl. 00:09

Tack Peter och alla andra.
Ska testa en inläggning och se om sill vs pepparkremla har någon vinnare.

0

Jonny

22 sep 2008 kl. 00:11

Ursäkta, Pepparriska

0

Peter, Linköping

22 sep 2008 kl. 00:12

JAg är själv nyfiken på hur den blir att lägga in som sill, så skriv gärna en rad på forumet senare och berätta hur den smakar.

0

Jonny

Maria T

22 sep 2008 kl. 00:55

Eller gör en enkel men mumsig finsk risksallad..Behövs inte konserveras(saltas),bara kokas av så den skarpa smaken försvinner.  Efter avkokning så krama ur resterande vätska,hacka svampen i valfria bitar, blanda med lite finhackad gul lök och klutta i creme fraiche tills önskad konsistens,salt o peppar efter behag.  Voila!! Den kan gärna stå och gosa till sig en stund i kylen,sen på med smeten på mörkt bröd.  :)  Har själv bunkrat i frysen med riskor,funkar även som blandsvamp i stuvning!

0

Jonny

Boman

22 sep 2008 kl. 07:21

Om man gör salladen på Marias recept så håller den sig inte så bra, därför är saltad svamp bättre om man gör en sats för flera dagar. Svamp blir snabbt dålig i kylskåp. Inte för att det brukar vara brist på åtgång här iaf;-)

0

Jonny

Tommy K

22 sep 2008 kl. 08:11

Ska man göra typ rysk eller finsk “risksallad” så tycker nog i varje fall jag att insaltning först är ett måste. Efter urlakningen återstår ju en frisk sälta skild från “vanlig” saltning.
Sillinläggningar görs ju t ex inte på färsk sill som man saltar.

0

KNULLOLLE

10 sep 2009 kl. 14:29

NI ÄR HELT JÄVLA EFTER JAG VILL HA FAKTA OM PEPPARRIKS INTE RECEPT!!!!!!!

0

konstapel X, språkpolisen

10 sep 2009 kl. 14:37

Det är väl du som inte lärt dig hitta rätt i databasen…

http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_rufus

Ta det lugnt med språket, kompis…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone