0 1321 visningar

27 svar

Beska kantareller

Bittan (i Småland)

21 sep 2008 kl. 23:47

Jag har ett trist problem - mina smaklökar gillar inte kantareller. För mig är de beska, hur väl jag än lagar till dom. Så nu återstår bara att förvälla, för jag kan inte låta bli att plocka när de finns i ett sådant överflöd.
Bortsett från kantareller smakar även rimskivling beskt, och förra hösten testade jag att steka en pytteliten bit av fjällig taggsvamp, och det var nog den vidrigaste smak jag varit med om.

Tills för så där en fem-sex år sedan var kantarellerna hur läckra som helst, så det här med den beska smaken har kommit smygande.
Är det någon som har samma problem som jag, och som kanske vet vad det beror på?

0

ct

21 sep 2008 kl. 23:51

Ingen aning om vad det beror på?
Du får helt enkelt byta namn till Beskan(i Småland)

0

Brenko

21 sep 2008 kl. 23:51

Bittran vore väl fiffigare?

0

RasBohlin

21 sep 2008 kl. 23:54

Ja mycket! =)

0

Geraldine Vällingby

21 sep 2008 kl. 23:54

Har du testat med vitlök? Färsk eller pulver. Då kanske den beska smaken försvinner.

0

Madde Småland

21 sep 2008 kl. 23:56

Hej. Har hört att smaklökarna förändras 5 ggr under en människas liv. Nu vet jag inte om det stämmer men om det gör det så kanske det kan vara en förklaring.

0

RasBohlin

21 sep 2008 kl. 23:59

Om man har fel på bas/syra-balansen i kroppen så smakar Aloe barbadensis surt… Dricker man växtens “slem” ett tag, så återställs balansen och det slutar smakar surt, (alltså inte den gula vätskan som alltid smakar oerhört bittert, utan det genomskinliga)...
Kan det vara ngt liknande fenomen kanske???

0

Robban O-hamn

22 sep 2008 kl. 00:03

Det kan väll inte bara vara svamp som ändrat sig i smaken? Eller?

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 00:07

jag har aldrig gillat stekta /stuvade trattkantareller förrän ikväll ....tillagade dom men mängder av salvia och plötsligt var dom ätbara och goda.
Jag tror kryddning har stor inverkan , Salvia luktar vedervärdigt men vänder det mesta till en stor fördel.
Har blivit “salvia-addict”  = )

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 00:09

Kryddsalvia, hoppas jag! ;)

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 00:10

både krydd , vanlig salvia och ananas-salvia

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 00:12

Glöm vad jag sa! Försökte göra mig lustig! Det finns nämligen profetsalvia också...

0

Brenko

22 sep 2008 kl. 00:13

Jag kunde då läsa mellan raderna att du menade divinorum. :)

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 00:19

hmmmm nu ska man kunna latinska namn på droger oxo , ni e kul ni

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 00:31

Man ska givetvis kunna latinska namn på ALLTING!
asgarvar

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 00:32

Ahaaa!
Någon har varit smart, och tagit bort asterisker ur teckensnittet!
Bra tänkt! =)

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 00:32

.............hmmmm glömde du var ju musiker hehe

0

Bittan

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 00:36

Dags att bli seriös , prova använd någon färsk ört , salvia ,kryddsalvia m fl då tror jag du får en helt annan smakupplevelse. Sen sägs det att större exemplar ofta är bittrare och kanske bör lakas ur i mjölk en par timmar.

0

Bittan

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 00:39

Konstigt det här tycker jag! Mina kantareller har alltid tett sig tämligen välartade…

0

Brenko

22 sep 2008 kl. 00:55

Birgitta, är det nåt du hittat på själv med kryddsalvia till svamp eller finns det kanske fler som tycker det passar? :)

Har gått och sneglat i kryddlandet nämligen, det enda som det finns kvar något av är salvian..

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 00:57

som skrivet gillar vare sig kantarell eller trattkantarell i stekt / stuvad form men med örten salvia /kryddsalvia / ananassalvia funkar det utmärkt

0

Brenko

22 sep 2008 kl. 01:00

Hehe, det var just därför jag tvivlade lite på dina och mina smaklökars kompabilitet.. :D

0

Salvia i all ära...

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 01:00

Annars är Libbsticka en ört jag varmt kan rekomendera till all slags matlagning!
Dock har den väl ett lite annat användningsområde än timjan, salvia och rosmarin… Växer som bara den hur som helst, man får alltid upp mer än man förbrukar! =)

0

libbsticka......

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 01:03

..har inte jag i min örtagård låter klibbigt….och du brenko kompabilitet är svårt….baken är delad u know

0

Bittan i Småland

22 sep 2008 kl. 01:07

Tack för alla tips, speciellt de seriösa! Ska prova med lite olika kryddor, men då försvinner väl den specifika kantarellsmaken - alltså den jag saknar.
Ska testa med en gammaldags förvällning och kolla vad som händer.
Och visst kan det vara så att jag förlorat smaklöksupplevelsen för annat än kantareller, men det är en smak som jag alltid har älskat…

0

Apropå Libbsticka

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 01:26

Jo Libsticka använder man smest som en smakförstärkare. Detta för att slippa natriumglutamat och andra onyttigheter!

0

Apropå Libbsticka

Brenko

22 sep 2008 kl. 01:35

Just det, finns ju i herbamare örtsalt. Annars funkar ju svamp i sig bra som smakförstärkare med sin höga halt av glutamat och inosinat.

0

Salvia i all ära...

Kjell Rilbe

22 sep 2008 kl. 07:08

Vi satte frön av Libbsticka härom året men det kom bara upp en ynka planta. Den verkar dock växa till sig bra. Har fått ett par plantor av en kolonigranne också. Fantastisk krydda!

Prova den i persiljejärpar - den gifter sig fantastiskt med persiljesmaken.

Eller ta lövbiff, lägg på 1-2 remsor bacon och några libbstickeblad. Rulla ihop till en rullad. Stek. Mums!

Men nu var det visst svampar vi skulle tala om… :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone