Jag har ett trist problem - mina smaklökar gillar inte kantareller. För mig är de beska, hur väl jag än lagar till dom. Så nu återstår bara att förvälla, för jag kan inte låta bli att plocka när de finns i ett sådant överflöd.
Bortsett från kantareller smakar även rimskivling beskt, och förra hösten testade jag att steka en pytteliten bit av fjällig taggsvamp, och det var nog den vidrigaste smak jag varit med om.
Tills för så där en fem-sex år sedan var kantarellerna hur läckra som helst, så det här med den beska smaken har kommit smygande.
Är det någon som har samma problem som jag, och som kanske vet vad det beror på?
Om man har fel på bas/syra-balansen i kroppen så smakar Aloe barbadensis surt… Dricker man växtens “slem” ett tag, så återställs balansen och det slutar smakar surt, (alltså inte den gula vätskan som alltid smakar oerhört bittert, utan det genomskinliga)...
Kan det vara ngt liknande fenomen kanske???
jag har aldrig gillat stekta /stuvade trattkantareller förrän ikväll ....tillagade dom men mängder av salvia och plötsligt var dom ätbara och goda.
Jag tror kryddning har stor inverkan , Salvia luktar vedervärdigt men vänder det mesta till en stor fördel.
Har blivit “salvia-addict” = )
Tack för alla tips, speciellt de seriösa! Ska prova med lite olika kryddor, men då försvinner väl den specifika kantarellsmaken - alltså den jag saknar.
Ska testa med en gammaldags förvällning och kolla vad som händer.
Och visst kan det vara så att jag förlorat smaklöksupplevelsen för annat än kantareller, men det är en smak som jag alltid har älskat…
Vi satte frön av Libbsticka härom året men det kom bara upp en ynka planta. Den verkar dock växa till sig bra. Har fått ett par plantor av en kolonigranne också. Fantastisk krydda!
Prova den i persiljejärpar - den gifter sig fantastiskt med persiljesmaken.
Eller ta lövbiff, lägg på 1-2 remsor bacon och några libbstickeblad. Rulla ihop till en rullad. Stek. Mums!
Men nu var det visst svampar vi skulle tala om… :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.