Jag skulle vilja ställa en fråga till den eminenta svampeliten i vårt land. En kär vän till mig kom igår hem från Frankrike. Hon berättade att under sina hundpromenader i skogarna hittade hon massor med trattkantareller. Hon plockade inga, då hon fått höra att man kunde få en viss sorts mask av dem. Jag har aldrig hört något sådant?! Vet någon av Er vad detta är för ful mask och om den iså fall dör om man förkokar och fryser in svampen? Tacksam för svar.
Din vän har troligen hört talas om dvärgbandmasken.
Det är en mask som även kan angripa oss människor.
Jag vet att i vissa områden av alperna t ex så avråds människor från att plocka bär pga att det är mycket vilda djur som har masken. Men som jag har förstått det så är det färska bär det gäller. Har svårt att tänka mej att dess ägg ska överleva tillagning.
Men gör en sökning på nätet på dvärgbandmask så kanske du får svaret.
Jag tror inte heller att rykten om mask har så mycket med svampen att göra. Kanske mer med var de växer - om det finns betesdjur, eller om många rastar sina hundar där.
Som barn fick jag alltid höra att man fick mask i magen om man käkade snö, och jag tror att detta är en sorts varning i samma stil.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.