0 334 visningar

15 svar

Några svampar från Småland, vilka?

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:35

Var i Asaskogarna i lösdags men tyvärr folk på alla “våra” säkra platser men som tur står det en hel del skog kvar även om Gudrun och Per tog en massa. Här kommer några serier på för mig både kända och okända svampar, ni får gärna tala om vilka de är. Serie 1, 2 svampar som alla borde kunna och så min son Leo i plockartagen.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:40

Serie 2. En som alla borde lära sig, mums mums, ska prova “skaldjurssoppa” på den.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:44

Serie 3, denna fanns det massor av, den bör nog inte ätas.

0

Tanja i Gagnef

22 sep 2008 kl. 13:46

Serie 1: Nr 1 har jag aldrig hittat i mina trakter, nr 2 hittade jag till min stora förtjusning för första gången i år, nr 3 är en söt pojke med plockaranlag! Svampen i serie 2 plockade jag en drös av i helgen - en klar favorit! :-) Skaldjurssoppa..? Jag föredrar den gräddstuvad, gärna på en macka gratinerad med ost!

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:47

Serie 4, en skål men vilken, den är rätt liten fanns i massor i ung granskog tillsammans med trattisar.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:50

Serie 5, den som är “brun. döende men vacker” i en yngre skepnad, den bör inte heller ätas.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:59

Serie 6, Titta vilka fina Trattisar :) Ner på knä fram med korgen och dit med kniven, :( näää men vacker är den, det är nog första gången jag tar fel på denna och trattis de är lika tills man vänder på dem och trattisar plockade vi så det räcker i flera år för oss:))

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 14:03

Serie 7, en vacker svamp som oxå fanns i mängder men som jag inte kan tyvärr, den är säkert inte ätbar denna heller.

0

Helena i Lund

22 sep 2008 kl. 18:17

Bilden på trumpeterna är fantastisk, och en sån underbart stjärnögd son du har!

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 20:53

Blommkålssvamp, Svart trumpet, Sotvaxing och Leopold avklarade men kan ni någon annan av arterna?

0

Boman

22 sep 2008 kl. 21:26

Serie1, nummer 1 blomkålssvamp, 2 svart trumpet, nummer 3 en söt kille, Serie 2 Sotvaxing, åts idag här ihop med snöbollschampinjon i gräddig sås. Serie 3, var det Bockspindelskivling tro? Serie 4, haröra väl? Serie 5 en hmhm.. spindling Serie 6. Den numera berömda Gullnavlingen!

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 22:06

Serie 1, 1,2 & 3 rätt Serie 2 Sotvaxing ja. Serie 3 osäker skulle kunna vara Stinkspindelskivling, det är inte Bocken i alla fall. Serie 4 kan vara Haröra men?. Serie 6 Javisst är det Gulnavlingen.Bra så långt Boman, vi får se om vi får svar på det vi inte vet:))

0

Boman

22 sep 2008 kl. 22:42

Då kan jag sova lugnt då;-)

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 22:44

Natti, natti du kan drömma sött och vakna tött. :))

0

BirgittaD

22 sep 2008 kl. 23:45

När man ser era bilder på gullnavling kan man ju få fnatt. Tack och lov ger ju bilderna ett plattarwe intryck än verkligheten. Så här efteråt kan an i alla fall undra. Hur myckket gullnaving har jag torkat och inte minst gett bort. Tack till den som först drog upp tråden. Kommer inte ihåg vem det var.

0

pita

23 sep 2008 kl. 11:55

Tack “JAS” för fina bilder på gullnavlingen. På forumet har det funnits många bilder för jämförelse som varit svåra att se skillnaden, men här ser man ju att det är skivor och inte åsar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone