Var i Asaskogarna i lösdags men tyvärr folk på alla “våra” säkra platser men som tur står det en hel del skog kvar även om Gudrun och Per tog en massa. Här kommer några serier på för mig både kända och okända svampar, ni får gärna tala om vilka de är. Serie 1, 2 svampar som alla borde kunna och så min son Leo i plockartagen.
Serie 1: Nr 1 har jag aldrig hittat i mina trakter, nr 2 hittade jag till min stora förtjusning för första gången i år, nr 3 är en söt pojke med plockaranlag! Svampen i serie 2 plockade jag en drös av i helgen - en klar favorit! :-) Skaldjurssoppa..? Jag föredrar den gräddstuvad, gärna på en macka gratinerad med ost!
Serie 6, Titta vilka fina Trattisar :) Ner på knä fram med korgen och dit med kniven, :( näää men vacker är den, det är nog första gången jag tar fel på denna och trattis de är lika tills man vänder på dem och trattisar plockade vi så det räcker i flera år för oss:))
Serie1, nummer 1 blomkålssvamp, 2 svart trumpet, nummer 3 en söt kille, Serie 2 Sotvaxing, åts idag här ihop med snöbollschampinjon i gräddig sås. Serie 3, var det Bockspindelskivling tro? Serie 4, haröra väl? Serie 5 en hmhm.. spindling Serie 6. Den numera berömda Gullnavlingen!
Serie 1, 1,2 & 3 rätt Serie 2 Sotvaxing ja. Serie 3 osäker skulle kunna vara Stinkspindelskivling, det är inte Bocken i alla fall. Serie 4 kan vara Haröra men?. Serie 6 Javisst är det Gulnavlingen.Bra så långt Boman, vi får se om vi får svar på det vi inte vet:))
När man ser era bilder på gullnavling kan man ju få fnatt. Tack och lov ger ju bilderna ett plattarwe intryck än verkligheten. Så här efteråt kan an i alla fall undra. Hur myckket gullnaving har jag torkat och inte minst gett bort. Tack till den som först drog upp tråden. Kommer inte ihåg vem det var.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.