0 2871 visningar

19 svar

Svart trumpetsvamp

Anette

22 sep 2008 kl. 15:33

Hej alla! Vilket trevligt forum! (Förutom vissa troll, då, men bittra, ensamma och sjuka människor finns det överallt…). Jag snubblade över det här forumet när jag googlade på biskopsmössa…. 

Till saken:

Nybörjare som jag är, så har jag haft den enorma turen att trilla över mängder med svart trumpetsvamp… Hittills har jag torkat allt, men i dag tänkte jag prova lite för att smaka, jag har ju aldrig smakat förut…

Hur smakar man bäst? Steka lite svamp i smör eller olja?

0

Susanne Roberton, Stockholm

22 sep 2008 kl. 16:07

Stek m lite lök i SMÖR. Det är alltid godare med smör när man steker svamp… Salt o peppar.
Ev en skvätt grädde.

0

Anette

22 sep 2008 kl. 16:43

Tackar!

0

Tina Nordberg Kolsva

22 sep 2008 kl. 16:50

Smaken är ju som baken, en ytterst god svamp brukar jag inte blanda med lök.För min del är det smör o salt som gäller, nåja lite peppar.Du får prova dig fram.

0

susanne carlsson

22 sep 2008 kl. 21:34

den blir fantastiskt god att steka i olivolja o smör,tillsätt fint skuren vitlök (sänk värmen då)mycket grädde,lite ljus soya,bladpersilja o det bästa av allt;torkad röd chili(smula ner efter tycke o smak)
servera med pappardellepasta, baguette,rött vin o lite pressad lime. Njut!

0

Boman

22 sep 2008 kl. 21:36

En skosula skulle smaka ljuvligt med de tillbehören;-)

0

svampstaff

22 sep 2008 kl. 21:36

riktigt smör,rödlök och grädde…yummie ev. liiiiite västerbottensost.men bara liiiiite

0

Sof

23 sep 2008 kl. 17:23

Jag steker alltid svamp med både vanlig lök och vitlök, och kryddar alltid med vitpeppar och salt.Smör såklart!

Annars kan jag tipsa om att googla på “svart trumpetsvamp”, det gjorde jag och hamnade på en sida som heter “hittarecept.se” och fick massor av goda recept.

0

RasBohlin

23 sep 2008 kl. 17:33

Från och med idag ska jag pröva att byta vitlök mot Stor lökbrosking! =)

0

Lilla My

23 sep 2008 kl. 17:53

...i helgen gjorde jag en panna med bland annat svart trumpetsvamp; fräste svampen i olja, kryddade med vitlök, salt och peppar och hällde sedan över ett par matskedar vetemjöl som fick bli ordentligt upphettat innan jag slog på grädde och mjölk. Vände sedan ner ett paket nykokt tortellini med ost i detta, och lät det mogna på svagare värme en stund före serveringen.

Blev gott, kan jag säga :)

0

buffy

23 sep 2008 kl. 17:58

Allra första gången man provar en svampsort kanske man inte behöver dränka den i andra starka smaker som t ex vitlök, chili och olivolja =/

0

RasBohlin

Brenko

23 sep 2008 kl. 18:06

Vad intressant, glöm för allt i världen inte att berätta hur det smakade. Eller du kanske redan testat lökbroskingen i någon annan rätt?

0

Anette

23 sep 2008 kl. 18:57

Oj vilket gensvar! Tack för alla förslag! De mest avancerade sparar jag till vintern, när det är dags att anrätta hela rätter med svampen. Men nu har jag provsmakat, jag stekte några svampar i smör och lite salt, och OJ, jag börjar förstå trumpetsvampens storhet… Vilken fin smak!!

0

Dränka smaken...

RasBohlin

23 sep 2008 kl. 19:26

...det ligger ju förstås en viss poäng i det som buffy säger!

0

Dränka smaken...

Andreas

24 sep 2008 kl. 01:54

Jag håller fullständigt med Buffy. Åtminstone första gången/gångerna man provar på en specifik svamp.

0

susanne carlsson

24 sep 2008 kl. 21:50

hjälp, vad har jag ställt till med…
susanne carlsson

0

Karin Hedén

24 sep 2008 kl. 22:44

Det är svampen som är själva kryddan…

0

Hanna K

28 sep 2008 kl. 09:53

Mitt bästa tips: Torka svampen. Smula ner den i vispgrädde, låt stå på svag värme (skall inte koka) minst 2 timmar, när det är 1 timme kvar smula ner lite ädelost. Krydda med vitpeppar (salt finns i ädelosten). Blir garanterat jättegott. Trumpetsvampen har redan lite ädelostsmak som förstärks vid tillsats av ädelost. Medan svampen tilllagas kan du gå ut i skogen och hämta lite mer svamp

0

katarina

9 dec 2008 kl. 22:30

hej,jag bor i umeå,hittade tillsammans med min syster 4 st små små svarta,efter 20års letande.köpte sedan torkade på coop.blötläggning viktig,minst 1 timme.koka ur vattnet,smörfräs,tillsätt grädde och salt+svartpeppar.runda med soya,ev köttbuljong.koka länge.smakar lite som murkelsås.katarina.ps,detta var i oktober.

0

BirgittaD

9 dec 2008 kl. 23:00

Glöm alla god RÅD.Blanda den helst icke. Ät och njut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone