0 353 visningar

11 svar

Törs man äta?

Nina H, Sthlm norr

22 sep 2008 kl. 16:31

Plockade svamp i lördags och några stackare “glömdes bort” ute i korgen. Ser bra ut förutom lite torra. Luktar OK. Törs man äta?

0

buffy

22 sep 2008 kl. 16:32

Ja, såvida de inte är ruttna el mögliga så bör det inte vara ngra problem.

0

Brenko

22 sep 2008 kl. 16:32

Nu kommer säkert nån säga emot, men jag hade gjort det. Jag litar alltid på lukt och smak, och jag blir aldrig sjuk för det.

0

Nina H, Sthlm norr

22 sep 2008 kl. 17:18

Tack - jag kör!

0

Jonas K

22 sep 2008 kl. 17:21

Klart du skall äta dem Nina!
Du har bara lufttorkat dem lite extra. Du har ju koll på svamparna så förutom trattkantareller då:) OBS ironi, läste just en tråd i ämnet. Dock skall man inte alltid lita på lukt och smak i svampvärlden som Brenko, även om jag inte tro han menade det ordagrant.

0

Nina H, Sthlm norr

22 sep 2008 kl. 18:12

Haha - tror jag vet vad du syftar på. Blev lite orolig ett tag (fast obefogat tror jag), men det från och med nu kommer det i alla fall inte att slinka med någon Gullnavling i mina burkar.

0

Jonas K

Brenko

22 sep 2008 kl. 18:55

Klart jag inte menade på det sättet. lol.

Jag tänkte på matvaror i allmänhet. En del nötter häller ju ut friska fina mejerivaror i slasken bara för att datumet är passerat med några dagar osv. Eller kanske läser här att svamp blir dålig så fort och kastar den utan tänka efter.

0

Jonas K

Jonas K

23 sep 2008 kl. 13:21

Brenko jag är en sådan idiot! Jag har sjuk datumfobi:) men jag övar på det. Nina ja det var den tråden, jag kunde inte låta bli skämta lite med dig. Rock On !

0

Tommy K

23 sep 2008 kl. 13:41

Nina H:
Din fråga är omöjlig att svara på när man inte vet vilken svamp du avser…

0

Nina H, Sthlm norr

23 sep 2008 kl. 14:25

F’låt - det var ju korkat! Det var 5 trumpeter och lite trattisar. Nu äro de torkade! Luktade sagolikt gott.
Jag har INTE datumfobi - luktar o smakar mig fram.

0

Jonas K

24 sep 2008 kl. 09:20

Nej det är jag som har den fobin!Ok att lukta sig fram men att smaka sig fram och sen upptäcka det smkar helvete känner jag inte för. Förresten provade jag torkad blek taggsvamps om jag skurit i tunna skivor. Inget fel på det och smkade inte alls beskt som en del säger, finns för mktr myter om saker här i världen.

0

buffy

24 sep 2008 kl. 10:29

Ibland - i af på sommaren - händer det ju att t ex mjölk surnar före sitt bäst-före-datum, men isf dricker man väl den ändå om man lider av “datumfobi”?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone