Hej, jag är nybörjare inom detta ämne men mycket intresserad och jag har nu en fråga: Stämmer det att alla murklor egentligen har nåt slags gift i sig???
En vän till mig säger det och menar att det är onödigt att egentligen plocka några alls.
Är det sant? Tack på förhand.
Ja, det stämmer, men de som brukar betecknas som ätliga utan avkokning har låga halter av gifter.
Risken att bli förgiftad beror dels på hur mycket man äter, och hur känslig man är för giftämnena (det gäller för övrigt alla slags svampar).
Biskopsmössan har en betydligt giftigare dubbelgångare, och ska alltid kokas av.
Så din vän har väl på sätt och vis rätt, man får väga riskerna för obehag mot nödvändigheten att äta murklor - eller svamp över huvud taget.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.