Vilken svamp tycker ni egentligen passar allra bäst till vad? Vilken väljer ni t ex till lax? Eller till kyckling? Och hur tillagar ni svampen? Jag funderar på svamp som tillbehör till en måltid, alltså inte i en rätt (t ex i en gryta), utan bara bredvid.
Den här tråden påminner kanske lite om tråden med smakkombinationer, men jag är ute efter mer konkreta åsikter om vilken svamp ni tycker passar bäst ihop med olika typer av fisk, kött, vilt, fågel etc.
Till lax tar jag tveklöst Citronslemskivlingen, rätt ordentligt stekt, länge, i smör, saltad och lätt pepprad.
Kyckling äter bara resten av familjen, inte jag, men Kj eller champinjoner brukar slinka ned, stekta i smör då också. Trattisar eller Kj till vilt och gärna Sotvaxing till fisk.
Idag blir det fläskotlett, potatis och sås på (nyplockade)snöbollschampinjoner och en aning Sotvaxing, lök, grädde, en slurk cherry och salt, peppar och en aning socker. Jag får Sojapuckar till.
Bra tråd. Tyvärr har jag inget konkret att tillföra mer än att vi åt en stor hög stekt blek taggsvamp till falukorven och pastan igår. :D
Minstingen som verkar vara den störste svampälskaren i familjen ville inte äta falukorven och tjatade till sig mer och mer svamp (som egentligen var till de vuxnas tåliga magar) genom att skrika BANTANA APPA, dvs svamparna, pappa.
För att återknyta till ämnet; Nej, taggsvamp passade inte till falukorv, den var för god. :)
Tack för svar!
Boman, det var intressant avv du väljer ditronslemskivling till lax. Det var nämligen lax jag stod och lagade igår när jag började fundera på vilken svamp som skulle passa till den. Då vet jag att jag ska prova citronslemskivling nästa gång.
Enelie - Ja, stolt fjällskivling måste ju passa väldigt bra till kött! Länge sen jag åt den svampen nu, men jag minns fortfarande smaken.
Brenko - Taggsvamp till korv låter ju faktiskt helt OK, även om svampen kanske är godare än korven… Men prova kycklingfalu nästa gång. Den är mycket godare än vanlig falukorv.
KJ tycker jag känns väldigt passande till kötträtter, så att den går bra ihop med lamm kan jag gott tänka mig.
Omelett med trattisar låter inte heller fel! Extra bra ihop med en stark ost. Trattkantareller tycker jag faktiskt är en riktigt bra svamp ihop med grönsaksrätter, gratänger och sånt som inte är så framträdande i sig självt.
Mmmm…. Näe, nu blev jag hungrig!
Testade att torka snöbollschampinjon i tunna skivor, de torkade över natten till krispiga. Blötla dem kort i hett vatten direkt i stekpannan, slängde på lite smör/solrosolja och stekte gyllene. Bara med salt och en pyttebit lök som krydda. Mums! Passade perfekt på mackan ihop med ett stekt ägg. Liknar stekt bacon i ätkänsla.
Perfekt för mig som är veggis! Ska torka fler när jag hittar, använde bara några för testet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.