0 373 visningar

14 svar

behöver lite hjälp

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 18:14

3 Serier
1:a serien en minimussling på granstubbe. Största exemplaret runt 1,5 cm över hatten
2:a serien Under tall
3:dje serien kraftfull i barrskog mest gran

Svamparna i serie 2 och 3 är i bedrövligt skick jag vet.

mini-mussling

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 18:15

Serie 2

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 18:16

Serie 3

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 20:55

ingen med ett endaste förslag ?

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 21:25

Serie 1, jag gissar på Rävmussling. De andra, som du skriver är de i bedrövligt skick så det går nog åt en minst för att lösa dessa.

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 21:55

tack JAS
Lentinellus vulpinus , lite kul första gången jag ser den.

0

Michael Krikorev

22 sep 2008 kl. 22:08

Serie 1: Epålettsvamp

Serie 2: Mörkeggad stinkkremla

Serie 3: Möjligen någon av de ludna vitriskorna, finns ett par att välja mellan, men de ser så gamla ut att det kanske inte ens kom någon saft?

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 22:14

Epålett ?? men foten är ju så annorlunda
2 luktar svagt anis
3 an är blytung och känns som att skära i fräsch fårticka har aldrig sett något liknande

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 22:16

glöm kommentaren om foten på ettan , trodde min var smäckrare
är den väldigt vanlig eller
epåletten alltså

0

Michael Krikorev

22 sep 2008 kl. 22:42

Ja, epålettsvampen är vanlig.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 22:42

Epålettsvampen är tämligen allmänn i söder/mellersta men sällsynt i norra Sverige. Och jag borde ha känt igen den, har massor av bilder på den men den föll helt enkelt bort, blev lite fartblind när du sa att det var en mussling.

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 22:46

sry JAS , men det är svårt med dom pyttesmå , fotade vintermussling för en par år sedan därav rubriken mini-mussling.
Är det i huvudsak fötterna som skiljer sig.Mussling ingen fot , annan fot ??

0

Mörkeggad stinkkremla

Birgitta F

23 sep 2008 kl. 23:33

Hittade ett till exemplar idag .
Växer dom bara typ 1 och 1…Den här fanns också bland tall.
Den verkar var ovanlig ,gjorde jag fel som bar hem en igår eller ?

0

Mörkeggad stinkkremla

Birgitta F

24 sep 2008 kl. 00:04

Kanske borde ställa en generell fråga om man bär hem en rödlistad har man begått ett brott då?  verkar som min mörkeggade stinkkremla är en hotad och skyddad art i Finland.
Bara en stilla undran .....ojjj mitt i natten igen = (
hur gick det till ????

0

Hans v E

24 sep 2008 kl. 10:08

Tänkte genast på epålettsvamp, men du skrev att det var en granstubbe så jag avstod att svara. Epålettsvampen “går” nämligen oftast på ekstubbar.

Nu har jag läst på. Den förekommer sällsynt på barrträd.

Så det var ett roligt fynd, på det sättet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone