Hej! Var idag ute skogen och hittade en svamp som jag inte har kunnat identifiera. Ser ut som en fjällig taggsvamp, men är vit på ovansidan med bruna kraftiga fjäll, bruna taggar. Vit och ådrad fot. Något mindre än den fjälliga taggsvampen. Stod i en grupp på ca 5-7 stycken. En okänd art? Kan någon klara detta? Tyvärr inget foto, men kan skickas mot förfrågan, dock bara med mobilkamera.
Leif Lundberg
Järfälla
Såg den ut så här? http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=40357
Får inte ihop vit svamp med bruna taggar till något annat.
Hej!
Tror att den mest sannolika av redovisade “arter” är den som Birgitta också har hittat. Måste vara en mycket ljushyltad variant av fjällig taggsvanp, men absolut ingen goliatmusseron, tyvärr! Det är i alla fall en av de vackraste svampar jag sett! Såg en för övrigt den största stolta fjällskivling jag skådat på samma exkursion, hatten mätte säkert minst 30 cm! Hade tyvärr ingen tumstock med mig! Kanske rekord? Dessutom en mycket kraftig fot, vilket jag tycker är ovanligt. Den fick stå kvar!
lärde mig något nytt idag , way up north, där jag var tidigare trodde vi att vi hade fjällig taggsvamp , idag vet jag att vi hade motaggsvamp där…..
har en goding liggande på bohusländsk granit just nu men mörkret har dessvärre fallit. och JA…jag var på goliat-jakt , gillar dom samma miljö ???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.