0 560 visningar

16 svar

Något att smaska på?

mange

22 sep 2008 kl. 18:47

Vad är det jag nu har hittat?

2,3 samma svamp

0

Anna S

22 sep 2008 kl. 19:38

Har den vattnenklar mjölksaft? I så fall skulle jag gissa på lakritsriska. (giftig).

0

Tina Nordberg Kolsva

22 sep 2008 kl. 19:54

Vit mjölksaft= blek skäggriska.

0

mange

22 sep 2008 kl. 20:03

Tack! Är skäggriskan något att sätta tänderna i?

0

BirgittaD

22 sep 2008 kl. 20:07

Lukta på den luktar den som buljong eller curry, Lakritsriska ser ut som det men på en bild är det svårt. Skäggriska måste kokas av i mycket vatten 2 x 5 minuter.

0

Jógvan

22 sep 2008 kl. 20:34

jag förstär inga måniskan som vill koka svampa många tim för att få ej gift   1000 svampa i skogar är JÄTTEgod utan koka koka koka koka

0

Boman

22 sep 2008 kl. 20:39

Det är inget gift i riskorna, bara en skarp smak som man mildrar med förvällning i rejält med vatten. Varför en del kokar två gånger vet jag inte, det räcker med en gång. har iofs sett koktider från 2 till 20 minuter. Kokar själv gissningsvis 10 minuter(tills svampen sjunker) och kyler i vatten direkt efter. Garanterat fungerande recept, använt i alla tider av finnar.

0

Anna S

22 sep 2008 kl. 21:00

Har lärt mig att lakritsriskan har ett oidentifierat magtarm-retande gift, (illamående, kräkningar, diarréer). Gick en svampkurs på biologiska instutionen i Göteborg förra hösten. Fick lära oss mycket om giftsvamparna och deras symptom. Lakritsriskan hör dit (svagt giftig).

0

BirgittaD

22 sep 2008 kl. 21:05

Ja instämmer. Lakritsriskan är giftig. Har inte smakat på den men lukten är ett säkert tecken.

0

Boman

22 sep 2008 kl. 21:05

Jovisst, det finns ju giftiga riskor, glömde de som an inte äter. Varför äta något giftigt, när det finns annat? Nej, jag äter inte murklor, heller.

0

Jógvan

22 sep 2008 kl. 21:13

i min hemland azerbaijan inga ät dom svamp riska   vi har samma i berg namnen är ûtan pë dosze betydrar ont i tunga svamp

förlåt min svenska jag gillar låsa och åta svamp

0

Tanja i Gagnef

22 sep 2008 kl. 21:32

Jag tycker det azerbaijanska namnet på riskor var roligt - ont i tunga svamp! Det förklarar verkligen hur de skarpa riskorna är!

0

Tina Nordberg Kolsva

22 sep 2008 kl. 21:55

Välkommen till forumet Jógvan.
Roligt med ert namn på riskorna.
Berätta gärna mera om svamp från ditt hemland. Det är inga problem med språket.

0

Jógvan

22 sep 2008 kl. 22:40

hej tina vi har mänga svamp inte finns sverige   men karljohann finns mänga i agdam skog den heter kudjhë ë ğuş  det betydrer bröd frän skogen för den ser ut som baka bröd   man åter den med stek lamm   vi har kantarel den heter kladjo betydar ingentin bara en namn   men ingen åt den folk tror den år gift för den JÄTTEgul som geting och farlig fluga

0

Alf Pallin

22 sep 2008 kl. 22:49

Hej Jógvan, jag hälsar dig också varmt välkommen till svampforumet.

0

Kattis

23 sep 2008 kl. 08:32

Åh att höra om hur man brukar svamp i andra kulturer är verkligen roligt för en svamptok! Lustigt att vara rädd för kantareller. Men dem ser ju faktiskt lite farligt giftiga ut om man tar sig en funderare! ler

0

Jógvan

23 sep 2008 kl. 20:34

vad kul ni ålskar min hem svampa   jag plockde mänga svampa i agdam skog men jag ålskar svensk svampa jag JÄTTEålskar svensk FILM båsta filmman är JANS TROELL

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone