0 279 visningar

19 svar

Ingen svamp;-)

Boman

22 sep 2008 kl. 20:27

Träffade på en annan vandrare nyss. Den var mitt på en trafikerad grusväg, flyttade den ut åt hållet den var på väg åt. Det gick inte fort så jag ville inte att bilar skulle mosa den. Fridlyst är den!

Salamander i Salem

0

anithau

22 sep 2008 kl. 20:33

Vilken vacker bild.

0

Stefan HBG

22 sep 2008 kl. 20:36

Oj va fin den var. Liknar någon sorts salamander.

0

Boman

22 sep 2008 kl. 20:41

Det Är en salamander. har set tungar tidigare i höst, nu var det 4 st liknande på samma väg, i stark skymning/nästan mörker och kallt. De rörde sig i ultrarapid och jag hann få flera bra bilder. Imorgon har kommunekologen dem i sin mail.

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 20:42

Det är den större va??

0

Boman

22 sep 2008 kl. 20:46

Har inte artbestämt den än, imorgon. Den är annorlunda än de jag sett tidigare iaf. De två första bilderna är på samma individ, den sista måste vara farfar, så stor han var. Den har en bit gräs fast på ryggen också. Vi flyttade den med smögåspapper(som jag delar svampkorgen i fack med) och skärmen till min kamera. man ska inte röra den så jag puttade på mycket försiktigt åt rätt håll. Ville inte ha den mosad av bilarna.

0

Stefan HBG

22 sep 2008 kl. 20:46

Häftigt. Hur fick du syn på den, det verkar nermörkt.

0

Boman

22 sep 2008 kl. 20:47

Det var inte helt mörkt, svart mot ljust grus syns rätt bra ändå.

0

svampstaff

22 sep 2008 kl. 20:52

Salamandrar har jag i min karpdamm :) vet inte hur dom kommit dit?? host host

0

Boman

22 sep 2008 kl. 21:02

Vilken av dem har du då? Denna eller den på bilden här?

Liten salamander

0

svampstaff

22 sep 2008 kl. 21:34

känner inte igen nån av dom? mina var svarta med lite leopardfärgad stjärt…men tror dom dragit liksom paddorna och grodorna…

0

Boman

22 sep 2008 kl. 22:10

Då kom svaret, som jag trodde skulle dröja till i morgon. Det var den större vattensalamandern. Man stoppar byggen och tar till andra åtgärder för att skydda den! Kommunekologen är meddelad.

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 22:19

Tänkte det…
Hur är det med rödlistad svamp förresten???

0

svampstaff

22 sep 2008 kl. 22:26

Kan inte hjälpa att ödlorna dras till mig:)

0

Boman

22 sep 2008 kl. 22:27

Dem har jag sämre koll på, skämmigt nog. Området borde vara kollat, är Naturskyddsområde iaf.

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 22:28

Jag menar om man kan jaga iväg militärer från deras övningsområden, om där växer rödlistad svamp?

0

Boman

22 sep 2008 kl. 22:28

Fick också veta att “hanarna är granna när de dansar” så jag ser fram emot våren;-)
Svampstaff! De du sett var nog i lekdräkt då, kanske. Och hanar.

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 22:30

Hanarna har väl nån sorts drakhistoria på ryggen också va?

0

svampstaff

22 sep 2008 kl. 22:33

förstår inte egentligen att dom är fridlysta??Finns tusentals här norr om motala i bäckar och dammar, jag minns som lien

0

svampstaff

22 sep 2008 kl. 22:36

Våren -4 följde några hanar med tll min damm? oxh visst ser dom ut som små drakar alltid..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone