Hej,
min hund har för vana att leta upp och gräva fram (och sedan käka upp) någon form av svamp i bok/ek/granskog i Kungsbacka. Jag fick nyss reda på att det skall vara någon typ av hjorttryffel, men jag är nyfiken på vilken typ det är. Såg dessutom att vissa av arterna är rödlistade och det kan ju vara bra att veta innan hon käkar upp hela beståndet ;)
Den är brun utanpå, men såg att den vanliga gryniga vanligtvis är 2 cm i omkrets, men svamparna hon gräver fram är i princip alltid större, ända upp till storlek av en pingisboll, kanske till och med större. Hur ser jag skillnad på de bruna arterna?
Känner inte till dem, men skickar en länk till info. http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/hjorttryfflar.1545.html
de rödlistade är svarta ej bruna, det finns även andra underjordiska svampar. Hjorttryfflarna (som inte är riktiga tryfflar) är hårdskalia, sedan har du ett gäng med Hartryfflar kan hittas även över jord, och även en del rottryfflar, (men de behöver kanske inte grävas fram) samt många fler underjordiska svampar
Jag fick veta av en svampkonsulent att det var just en hjorttryffel och denna är ju brun utanpå, så då är den inte rödlistad iaf. Hon gräver fram dom, men dom ligger ganska ytligt. Det var det att de var så stora som gjorde mig fundersam, jag har för mig att jag läste att de var runt 2 cm i diameter, men dessa är ju ofta mycket större. Jag var bara nyfiken på vad det var för art mer exakt. =)
Vad roligt, det gör jag jättegärna om du känner att det är ok. Jag ska bara försöka stjäla en av hunden innan hon hinner äta upp den och det brukar hon vara snabb med, så du kan nog ta det lugnt i öster och leta svamp! ;)
Vill du inte lägga ut adress här, så får du gärna maila mig den på maria.lindstrom@zool.gu.se
Tack så jättemycket!
du hittar min mail på min hemsida
http://www.jaederfeldt.com/~klas/
och adressen är
Vadsbrovägen 16
15336 järna
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.