0 2012 visningar

21 svar

Brun och Dödlig!

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 23:04

En rätt vacker svamp även denna men ack så farlig och vanlig.

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 23:07

KANEL !!! nu ska jag banne vara med i tid , innan den dör ; )

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 23:11

Ok Birgitta F. Toppig giftspindelskivling

0

Michael Krikorev

22 sep 2008 kl. 23:15

Rödskivlig spindling, inte känd för att vara dödligt giftig men bra att färga ullgarn med.

0

klas jaederfeldt

jag tycker inte den ser ut swom de toppiga giftspindelskivlingar /spetstoppiga spindelskivlingar som jag är van att se

0

klas jaederfeldt

en skund före micke

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 23:16

lika ok som rödbandad eller….märkligt få bilder det finns på den
Den måste vara sällsynt eller så har det bytt namn.
“toppig giftspindling” kanske

0

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 23:18

jädrar va snabba stjärnorna var
tack för klartecknen

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 23:32

Ok nu var snabba och så klart hade jag fel. Men var hittar jag något om Rödskivlig spindling+ Rödskivling och Rödskivlig kanelspindelskivliong hittar jag men inte den Michael nämner? Har du ett latinskt namn Michael?

0

BirgittaD

22 sep 2008 kl. 23:32

Skönt Micke du var snabb där. foten stämde inte riktigt saknade Dden gulflockiga delen eller banden.

0

Jas

klas jaederfeldt

22 sep 2008 kl. 23:38

du har ju köpt boken, kolla kapittel om färgning så hittar du dem

0

Michael Krikorev

22 sep 2008 kl. 23:41

Ja, jag missade kanelen ;-) den ska naturligtvis heta rödskivig kanelspindling (Cortinarius semisanguineus). Det finns också en roströdskivlig kanelspindling (Cortinarius fervidus) som inte har lika mörkröda skivor och en röd ton mot hattmitten.

0

bilder på stor blodkanelspindelskivling och Rödskivig kanelspindelskivling

klas jaederfeldt

22 sep 2008 kl. 23:47

jag använder fortfarande gamla namn, jag är gammal och så tycker jag att spindling är ett så larvigt namn, spindelskivling säger i allafall att det är en skivling

0

bilderna

klas jaederfeldt

22 sep 2008 kl. 23:47

kommer

0

Klas

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 23:48

Så du menar att den jag har är Rödskivlig kanelspindelskivling? Tittar jag i Ryman/Holåsen en fälthandbok så är inte likheten slående däremot så stämmer den betydligt bättre med den “toppiga” i samma bok? Men ni är ju och, ja så det är väl bara att vika ner sig.

0

bilderna

klas jaederfeldt

22 sep 2008 kl. 23:50

kommer här

1 Rödskivig kanelspindelskivling 2 Stor blodkanelspindelskivling

0

bilderna

klas jaederfeldt

22 sep 2008 kl. 23:53

skillnaden mellan de båda är att stor blodkanelskivling har röda velumrester på foten

0

bilderna

klas jaederfeldt

22 sep 2008 kl. 23:54

menade skillnaderna mellan de båda kanelspindelskivlingarna

0

bilderna

Birgitta F

22 sep 2008 kl. 23:55

hur kan man bli så glad för att säga kanel snabbt , = ) sov gott alla

0

bilderna

klas jaederfeldt

22 sep 2008 kl. 23:55

din svamp har för röda skivor för att vara toppig giftspindelskivling

0

Klas

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 23:59

Bra, nu så vek jag mig ända ner i parketten och när jag fick det latinska namnet så gick det att googla på det så nu är jag övertygad om att jag har rätt!! Nej jag skojade så klart, tackar och bockar för er båda som sagt ner i parketten. Det var betydligt bättre bilder klas än i någon bok som jag har.

0

bilderna

Jan A, Uppsala

23 sep 2008 kl. 00:02

Också en kanelig och grann…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone