Jag är novis på det här med svampar och har bara vågat plocka kantareller än så länge.
Undrar vad det här är för svamp då jag hittat rätt många sådana här.
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/svamp11.jpg
Den växer nära Vasa i Finland (i höjd med Umeå) och de flesta hittade jag på ett “kalhygge” nära granskog/blandskog.
Har tänkt införskaffa en svampbok och vill ha en utförlig sådan med många bilder på förväxlingssvampar. Är Nya Svampboken bra?
Tack på förhand för svar!
Hej, vad kul med en frände från Österbotten, min mormor kom från Vasa :) Välkommen till forumet!
Inte säker på din svamp, men den ser ju ut att kunna vara släkt med trattskivlingen… om du väntar och har lite tur kanske någon av våra erkända experter som tex Irene A, med en stjärna efter namnet, kan ge dig klart besked, hon plockar i norra Sverige om jag inte missupfattat helt, och hon kan det mesta :)
Här har varit lite troll på forumet sista tiden, så ta gärna råd från flera innan du bestämmer dig för vad du hittat.
Är inte det en sammetsfotad pluggskivling, fast med något vitt luddigt på skivorna? På den mörka foten och hatt färgen skulle det kunna stämma. Viktoria, välkommen förresten, kan du ta en bild närmare, under och från sidan så man också ser hattformen?
Om det är den så är det en färgsvamp, inget att äta.
Tack ska ni ha!
Boman: Kan tyvärr inte visa fler bilder, plockade den där tidigare i höstas och stället där jag hittade flest av dem är ca 80 km från den plats jag befinner mig just nu.
Färgsvamp säger du. Vilken färg skulle man kunna få med den här svampen?
Lilla My: Sidu sidu! :) Kul!
Ha, här har du en finne till! Då behövs inget mera foto, du fick ju svar från Micke som är en stjärna.Om du har fler svampar du vill fråga om så är det lättare att se om bilderna är lite större och tagna nära, samt på hela svampen.
Har bara läst att man färgar grönt med den, har inte provat själv, saknar plats. Det finns andra här som kan massor om saken.
He he. Det där var en ny dialekt för mig. Men budskapet gick fram! :) Jag har bara vågat äta kantareller än så länge och dem har jag hittat lite av. Inte så mycket att jag kunnat frysa ner nåt ännu bara, de har gått åt direkt i matlagning. Kul då det finns så många med anknytning till Svenskfinland här.
Jag studerar faktiskt i Kimito till vardags så det är ju inte alltför långt från Korpo. E du på väg heim na då?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.