0 301 visningar

13 svar

Vilken svamp tror ni det här är?

Viktoria, Finland

23 sep 2008 kl. 09:54

Jag är novis på det här med svampar och har bara vågat plocka kantareller än så länge.

Undrar vad det här är för svamp då jag hittat rätt många sådana här.

http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/svamp11.jpg

Den växer nära Vasa i Finland (i höjd med Umeå) och de flesta hittade jag på ett “kalhygge” nära granskog/blandskog.

Har tänkt införskaffa en svampbok och vill ha en utförlig sådan med många bilder på förväxlingssvampar. Är Nya Svampboken bra?

Tack på förhand för svar!

0

Viktoria, Finland

23 sep 2008 kl. 09:56

Ska tillägga ännu att den är ganska stor, minst 10 cm hög.

0

Lilla My, tillhörig ätten Stenbacka från Vasa

23 sep 2008 kl. 10:03

Hej, vad kul med en frände från Österbotten, min mormor kom från Vasa :) Välkommen till forumet!

Inte säker på din svamp, men den ser ju ut att kunna vara släkt med trattskivlingen…  om du väntar och har lite tur kanske någon av våra erkända experter som tex Irene A, med en stjärna efter namnet, kan ge dig klart besked, hon plockar i norra Sverige om jag inte missupfattat helt, och hon kan det mesta :)

Här har varit lite troll på forumet sista tiden, så ta gärna råd från flera innan du bestämmer dig för vad du hittat.

0

Boman

23 sep 2008 kl. 11:47

Är inte det en sammetsfotad pluggskivling, fast med något vitt luddigt på skivorna? På den mörka foten och hatt färgen skulle det kunna stämma. Viktoria, välkommen förresten, kan du ta en bild närmare, under och från sidan så man också ser hattformen?
Om det är den så är det en färgsvamp, inget att äta.

0

Michael Krikorev

23 sep 2008 kl. 11:50

Ser ut som någom pluggskivling som är angripen av en parasitsvamp.

0

Viktoria, Finland

23 sep 2008 kl. 11:56

Tack ska ni ha!

Boman: Kan tyvärr inte visa fler bilder, plockade den där tidigare i höstas och stället där jag hittade flest av dem är ca 80 km från den plats jag befinner mig just nu.

Färgsvamp säger du. Vilken färg skulle man kunna få med den här svampen?

Lilla My: Sidu sidu! :) Kul!

0

Boman

23 sep 2008 kl. 11:59

Ha, här har du en finne till! Då behövs inget mera foto, du fick ju svar från Micke som är en stjärna.Om du har fler svampar du vill fråga om så är det lättare att se om bilderna är lite större och tagna nära, samt på hela svampen.
Har bara läst att man färgar grönt med den, har inte provat själv, saknar plats. Det finns andra här som kan massor om saken.

0

Viktoria, Finland

23 sep 2008 kl. 15:03

OK, tackar för snabba svar!

0

Inga-Lill Franzén

23 sep 2008 kl. 17:27

Hej!
Svampen är nog en allmän pluggskivling, som ger beige färg.
Däremot färsk Sammetsfotad pluggskivling ger vacker grön färg.

0

Tina Nordberg Kolsva

23 sep 2008 kl. 18:42

He e no lite dokarns ryslit rolit te hör na från nån heim ifrån. Hittar tu int nanting te eta i skigjin då? Sån ten dynjo tu visa på bildrena kan tu int eta. He e ruttigert.Sök ett na better.
Velkommen te forume.
Hälsningar från Tina född i Korpo

0

Viktoria, Finland

23 sep 2008 kl. 18:54

He he. Det där var en ny dialekt för mig. Men budskapet gick fram! :) Jag har bara vågat äta kantareller än så länge och dem har jag hittat lite av. Inte så mycket att jag kunnat frysa ner nåt ännu bara, de har gått åt direkt i matlagning. Kul då det finns så många med anknytning till Svenskfinland här.

Jag studerar faktiskt i Kimito till vardags så det är ju inte alltför långt från Korpo. E du på väg heim na då?

0

Tina Nordberg Kolsva

23 sep 2008 kl. 19:07

har inte varit på flera år.När huset såldes har man inget att komma till.Men visst ska vi dit.
jag ska till högsåra till Kejsarfinas museum känner du till det?
Nya svampboken är bra, jag har den.
Ha det gott.

0

Viktoria, Finland

23 sep 2008 kl. 19:13

Kollade upp det, det är ju inte alls långt från Kimito! (Känner inte till området särskilt bra annars.)

Vi skulle ju kunna gå till skogen och plocka svamp tillsammans då :) Det finns i alla fall kantareller i Kimito.

0

Tina Nordberg Kolsva

23 sep 2008 kl. 19:53

Det kommer inte att bli i år.
Nu börjar det kanske bli lite ointressant för andra forumgäster.
Om du har något kul att berätta kan vi hålla kontakt på mail.

tina_nordberg@hotmail.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone