0 364 visningar

18 svar

Dagens skördar

Brenko

23 sep 2008 kl. 13:00

I den här tråden kan vi posta bilder på dagens skördar. Jag föregår med gott exempel och visar resultatet av mitt förmiddagspass. ;)
Det är hemskt så bortskämd man blir ett svampår som detta, för jag känner mig på riktigt lite besviken över att jag hittade så lite taggsvamp idag..

0

Helena i Lund

23 sep 2008 kl. 13:04

Jag funderar allvarligt på att skippa sommarsemester nästa år, och ta 5 veckor till hösten i stället! Men men… med min tur lär det väl bli torraste hösten i mannminne! ;) En annan ide som flugit förbi är att gå i pension, men jag är bara 44…..

0

Enelie, Linköping

23 sep 2008 kl. 13:08

Var det lite taggsvamp du sa????
Jag är jätteavis!

0

Pillan

24 sep 2008 kl. 10:16

Det blev lite till igår :)

0

Tanja i Gagnef

24 sep 2008 kl. 10:22

Visserligen inte från idag, men ett par dagar sen. Hinner inte ut varenda dag tyvärr!! Jag har också funderat på semester i september nästa år, men ett sånt här svampår lär väl inte komma två år på raken!

0

Brenko

24 sep 2008 kl. 12:45

Alltså, jag skäms. Idag for jag ut med taggsvamp i huvudet, sket i all skog utom prima blandad granskog.

Min stora svampväska blev full, jag fyllde lilla ryggsäcken till hälften, men sen blev jag så svettig av bärandet så jag for hem.

0

Helena i Lund

24 sep 2008 kl. 13:04

Kors i Jösse namn Brenko! Jag plockar lite rödgul tagg här och var, men vi snackar en liter i taget…. Jag är avundsjuk, dock inte missunsam!

0

anithau

24 sep 2008 kl. 13:19

Vilken läcker bild Brenko!
Jag gillar även utformningen av ditt kök.
Jag förstår att du är nöjd med jaktresultatet.

0

Anithau

Brenko

24 sep 2008 kl. 13:31

Vad roligt att du kommenterade köket! Slitit många timmar med det där. :)

0

Habitat

Brenko

24 sep 2008 kl. 14:14

Om nån undrar hur skogen såg ut där jag hittade jätteskörden 4 poster upp så såg den ut så här. Knappt någon annan svamp fanns det, och blekingarna tittade gärna upp ur granbarret, som vanligt.

0

Till Brenko

Ann-Marie

24 sep 2008 kl. 15:12

Vad gör du med all taggsvamp?

Jag tycker den är lite intetsägande i smaken. vet inte riktigt hur jag ska använda den. har du nåt bra tips?

0

Till Brenko

Brenko

24 sep 2008 kl. 15:57

Jag använder den till allt i princip. Kan hålla med om att den är mild i smaken, lite därför jag gillar den. Man kan äta massor utan att bli äcklad. Den är så härlig att tugga på. :D

0

Till Brenko

MaritD

24 sep 2008 kl. 16:06

Är den bra i wok och rotfruktspytt? alltså håller formen?

0

dagens skördar

Lena M

24 sep 2008 kl. 17:16

Gårdagens visserligen men ett riktigt kap. Ungefär 6 kg rödgul trumpetsvamp i kanten av ett kärr. Tanken var att plocka lingon ( blev också gjort )men en avstickare in i den blöta, risiga miljön gav ju resultat.
Turligt nog hade jag ett par kassar i jackfickorna men de förslog inte så jag fick knyta ihop tröjan och plocka i den också.

0

dagens skördar

Brenko

24 sep 2008 kl. 18:12

Vad mycket rödgula! Själv har jag aldrig sett mer än 1 liter på samma gång.

MaritD: Det är just en av blekingens fina egenskaper, att den behåller konsistensen hur du än plågar den. :)

0

svampstaff

24 sep 2008 kl. 18:55

hyfsat:) Men mitt bord innehöll bl.a blomkålssvamp och champinjoner oxå hehe

0

svampstaffs skörd

svampstaff

24 sep 2008 kl. 19:11

kruskantarell eller krusig trumpet!blomkålssvamp.blek taggis.kantarell.champinjon.och några trattisar som jag inte plockar.

0

dagens skörd

Peter, Linköping

24 sep 2008 kl. 20:10

Det blev några liter rödgul trumpet. Inte mycket att hänga i granen kan tyckas, men det är första gången jag hittar den i Valla-skogen, och jag var ute efter den idag. Kul!

För övrigt är Svampstaffs skörd av kruskantarell nåt av det svettigaste jag sett på detta forum…

0

dagens skörd

svampstaff

24 sep 2008 kl. 20:27

Tack Peter:) bland det roligste jag upplevt oxå!slog t.om blomlålen idag…länge leve östergötland

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone