0 472 visningar

6 svar

Sveriges fulaste svamp

Joachim Krumlinde

22 jan 2006 kl. 17:02

Bifogar en bild på Sveriges fulaste svamp

0

Hans v E

22 jan 2006 kl. 18:05

Jaså, du har varit i alunbruket och tagit ärttryffel.

0

Irene A

22 jan 2006 kl. 20:22

Stämmer nog att det är svårt att slå den som Sveriges fulaste svamp, men samtidigt är den nog en av de nyttigaste…

0

Joachim Krumlinde

22 jan 2006 kl. 20:51

Egentligen tycker jag inte att den är ful - men av någon anledning har den fått tillmälet Sveriges fulaste svamp. Det var inte jag som tog den -den insamlades under mykologiveckan i Skåne i september 2005 , mycket riktigt från Andrarums alunbruk. Jag fotograferade den när den låg utlagt på utställningen.

Det är alltså ärttryffel eller ärtröksvamp, som den också kallas. Pisolithus tinctorius.

0

Birgitta D

22 jan 2006 kl. 21:16

Irene       Varför är den nyttigare än andra svampar?

0

Irene A

22 jan 2006 kl. 22:49

Därför att den är en mykorrhizasvamp som klarar att överleva under förhållanden som inga andra svampar klarar av, och hjälper till att beskoga områden runt om i världen som skulle ha varit mer eller mindre öknar utan den.

0

Bibbi

29 jan 2006 kl. 17:08

Oj då!Men visst är den vacker i sin fulhet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone