0 303 visningar

10 svar

Svampsafari typ...

Helena i Lund

23 sep 2008 kl. 18:14

Jag gör en grej som jag faktiskt stör mej lite på, och ja tom skäms lite över… Efter en tur i skogen lång eller kort, när man vänder bilen hemåt på skogsvägen, så KRYPkör jag med rutan nervevad, hänger ut med huvet och STARRbligar ner i vägrenen så att jag ICKE missar en endaste svamp! Trafikfara? Absolut. Miljöbov? Oh yeah. Pinsam?? Kanske inte om ingen ser mej, men 2 gånger har jag fått ringa efter nån som kunde dra upp mej ur diket….

0

Tina Nordberg Kolsva

23 sep 2008 kl. 18:32

Den som gapar efter mycket…... ;)

0

Boman

23 sep 2008 kl. 18:39

Det där har pratats om förut, akut galensakp under svampsäsong som i samband med bilkörning är lite farlig. Gör likadant själv men ännu inga uppdragningsbehov.

0

Helena i Lund

23 sep 2008 kl. 18:46

Skönt att höra Boman, jag hade på känn att du var lite spritt språngande… ;)  OM jag hittar nåt i vägrenen, tvärbromsar jag (ja ja, jag kör ju i max 6 km/timme) slänger växeln i friläge ( eh.. det har hänt att jag glömmer) drar handbromsen (nästan varje gång) och snubblar ut i naturasatan för att inte missa nåt… Sa jag att min dotter vägrar följa med nu för tiden?

0

Nina A

23 sep 2008 kl. 18:55

hihi jag som passagerare har nu två olika tillfällen vrålat “stanna bilen”  som tur är min kompis som kör rätt van vid mina utrop i svamptider så hon bromsar i sakta mak och åker tillbaka med mig galet fluktande
svampsafari var ett bra ord!

0

Peter, Linköping

23 sep 2008 kl. 19:02

Jag har kanske 250 meter cykelväg genom en skog till och från jobbet. Ibland kan det ta en kvart att ta sig igenom…och ibland tar jag en “genväg” ganom skogen, då tar det längre.

0

Jane

23 sep 2008 kl. 19:10

haha.. skönt att man inte är ensam..ler

Men jag har en plats där jag plockar riktigt tidiga sommakantareller..
Då kallar vi det för att jaga svamp..
För dom växer precis brevid en lång smal grusväg..
om man går, får man gå lååångt.. så vi jagar dom med bilen..

0

Helena i Lund

23 sep 2008 kl. 19:49

Så himla himla skönt att ni är lika skruvade som jag!!!;) Mmmmm jag hör liksom till, och det känns härligt! Åhåh… nu kommer abstinensen krypande… det sjunger i huvudet ” på fredag på fredag”, bara 3 arbetsdagar, bit ihop, jag klarar det!

0

Lisa G

23 sep 2008 kl. 22:37

hear,, hear,,, galningar är vi allihopa tror jag och tack för dagens absolut bästa skratt. min käre man kom och undrade om jag grät när jag förtvivlat försökte andas mellan skrattkramperna,,,,

0

Lisa G

23 sep 2008 kl. 22:42

Måste bara berätta,,, idag på “genvägen” hem från jobbet så vevade jag ner rutorna för att likt Helena inte missa något,, så ser min käre sambo helt förundrad ut och frågar-
lyssnar du på svampen? och det är ju det jag gör, den bara står där och ropar förföriskt på mig; komsi komsi

0

Helena i Lund

24 sep 2008 kl. 05:51

Tänk om svampen i mina skånska diken var så tydliga i sina lockrop?! Här, speciellt i skogarna norr om Höör, så ger dom ifrån sej det ynkligaste pip jag någonsin hört… och inte speciellt ofta heller! ;) Till saken hör (!) att jag är lite trubbhörd efter många år i restaurangkök, och dom (svamparna alltså) har valt att pipa på en frekvens som är näst intill omöjlig för mej att uppfatta, typiskt va?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone