0 1366 visningar

7 svar

Kalkhalitg mark

Helena i Lund

23 sep 2008 kl. 18:19

Var kan man gå in och ta reda på vad det faktiskt är för jord i de olika landskapen? Jag har ju ingen aning om tex var i Skåne det finns kalkjordar, eller om en skog har sur jord… Kan man hitta det nånstans?

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2008 kl. 18:23

0

Helena i Lund

23 sep 2008 kl. 18:32

Tack för supersnabb hjälp! Är det berggrundskartor jag ska kolla på? Det finns så mycket att välja mellan, jag är humanist i själ o hjärta och inge vidare på såna dära -ologier…

0

Salatrumpeten

23 sep 2008 kl. 19:02

Kolla SGU! De bör ha kartmaterial.

0

Tanja i Gagnef

23 sep 2008 kl. 19:35

Lustigt! jag har precis i dag suttit och letat efter kalkhaltiga jordar i Dalarna! Jättebra kartor över detta hittade jag i Sveriges Nationalatlas, delen Berg och Jord. ISBN=91-87760-50-9. Borde finnas på bibblan om man inte vill köpa.

0

Kalkhaltig mark

Helena i Lund

23 sep 2008 kl. 19:44

Tack alla! Jag har tittat på SGU, och ska nog kunna lära mej att tyda kartor och namn på bergarterna… Men hur vet jag att en viss bergart är kalkhaltig då? De har ju så många olika namn?
Och är det “berggrundskartor” jag ska titta på, eller heter de något annat?

0

Kalkhaltig mark

Tanja i Gagnef

23 sep 2008 kl. 19:53

Det finns både berggrundskartor och jortdartskartor! Berggrunden är ju viktig, men samtidigt kan jordlagret ovanpå vara 10-tals meter tjockt, så jordarten är nog ännu viktigare. Sen är det nog så att kalkhaltig berggrund ofta ger kalkhaltiga jordarter. jag tittade på båda sorters kartor, men den med jordarter tyckte jag sa mer!

0

Kalkhaltig mark

Jan A, Uppsala

23 sep 2008 kl. 20:10

Googla på “bergartskarta” resp “jordartskarta” så hittar du åtskilligt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone