800Lit. = ca:260kg = ca 7 hg trattisar om dagen i ett år. Gud det skulle jag aldrig palla, skulle nog inte vilja se en enda trattis mer i hela mitt liv. Så har du plockat annan svamp oxå förmodar jag SvampMaja ni är väl kanske flera i familjen som äter svamp men ändå, jösses!
Jag har ännu inte förstått varför man mäter svamp i liter när man ju köper dem i kg!?
En liter kan ju vara hur mycket eller lite som helst beroende på storlek. Och hur mäter ni det?? inte i ett litermått kan jag tänka. Om man räknar i korgen så blir de ju mer eller mindre ihoptryckta också. Visserligen kan ju vikten också variera men jag räknar allt i kg.
SvampMaja:
tur att ni inte är överkänsliga för trattisar, jag har vänner som inte kan äta två mål med någon veckas mellanrum utan att bli dåliga. Hoppas ni i även i fortsättningen får tåla svampen.
Varför inte torka och ge bort eller sälja!?
Skäms nästan att säga det:( men senaste veckorna tittar jag bara på trattisarna i skogen! plockar champinjoner och den underbara bleka taggsvampen som är ypperlig i år,och givetvis blomkålssvamp o en del gulisar till…men trattisarna står finast där dom står i skogen..
Så petigt det ska vara då.Äter inte Trattisar varje dag och visst ger jag bort åxå.Inte värt att nämna mer här hur mycket man hittar för nån ska ju hela tiden pipa och klanka ner !!! och tänker inte torka dom då det inte finns användning för just torkade,men har en stor frys även om den börjar bli full! men när jag hittar mer så skiter jag nog i att nämna det för det blir bara gnäll!
Säger inget längre om mina 300L kantareller, eller korgar med röd/gul trumpet eller mina blomkålssvampar mm mm…här ska man helst bara ta kort på konstigheter vi seriösa plockare bara trampar på...skillnad på plockare och mykologer eller vad dom kallar sig:)
jag äter inte trattkantarell i naturlig form , jag syltar mina som lingonsylt typ , sen har jag svårt för smaken på kantareller…..men vi är alla olika ...jag skulle aldrig i livet mer vare sig äta eller plocka en skäggriska eller pepparriska då jag tycker det är det absolut vidrigaste i svampväg som finns på denna jord ( blåmusseron inkluderat)......det är väl en jädra tur att vi uppskattar olika saker på olika sätt….Om alla förstod hur härlig Västkusten och Bohuslän är skulle Sverige kantra….
Snyggt jobbat,,har själv bevittnat hur en kille kom in med en mindre lastbil och däri lådvis med trattkantarell som han lämnade till en uppköpare för några år sedan,,kommer inte ihåg hur mycket det var men åtskilliga kilo var det, på vissa platser är det enormt med trattkantarell i år verkar det som,,,kul,,,kanske dags att slå rekordet Maja!!
Det är väl förvisso skillnad på avundssjuka och skepsis. Jag är så trött på att all form av kritik eller ifrågasättande av någonting alltid ska ses som “avundssjuka” i dagens västvärld. Det finns faktiskt några tusen anledningar annat än avundssjuka till att ifrågasätta eller kritisera.
Om dina torkade svampar luktar illa så är något fel. De ska lukta friskt, lite skog möjligen ,men inte illa.
Vissa tycker att hund luktar illa, själv älskar jag att sniffa på en ren fin jycke. Det är så olika med smak, lukt och tycke.
Tur är väl det, alla de som bara plockar en sort eller några lämnar ju så många fler till den som vill ha de andra. Jag tar inte heller allt ätligt, bara de sorter jag tycker om. Eller de jag plockar åt, som grannen, 89 år, som går med rollator som tyvärr inte är terränggående, som han sa.
Jag är avis! Jag kan inte ens föreställa mig hur det måtte se ut i Svamp-Majas skogar! Har hittat 4 kg trattisar 1 gång, det tog många timmar att plocka för 2 pers trots att alltihopa växte på ett ca 50 kvm stort (litet) område.
Jag tycker torkade trattkantareller luktar gott. Torkad KJ kan däremot lukta obehagligt tycker jag.
Att plocka trattisar jue..växer ju överallt herregud! Jag ratar dom! plockar hellre 20L kruskantareller som idag bara för att reta mykologerna:) plockar annars bara gulisar,svart7rödgul trumpet,blomkål och champinjoner o blek taggsvamp..lite moral har man jue
VAR du hittar så mycket!? ler
Alla frågar vad du gör med dem men det är mindre intressant tycker jag.
Du får så gärna tipsa mig om var du hittar all denna svamp, jag har hittat en del men långt ifrån kommit till nåt ställe i år där jag “drunknat” i trattisar.
Jag kan ta mig till sörmland, uppland och västmanland.
Det är inget fel på mina trattisar men jag gillar inte doften av torkade trattisar de doftar lite skarpt (tycker jag) doftsinnet är nog olika utvecklade hos oss,läste just en undersökning om att var fjärde svensk inte hade något luktsinne!
Jag är nog utrustad med för mycket!
Tacka vet jag när de är frysta och steka på dem och ha i köttfärssåsen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.