0 431 visningar

43 svar

C:a 530 liter

SvampMaja

23 sep 2008 kl. 20:50

Trattisar har det blivit hittills.Räknar med att allt som allt så runt 800 liter,som förra året ungefär.Frysen sprängs snart men det är det värt!

0

stisse

23 sep 2008 kl. 20:54

herregud vad svamp,vad gör du med allt?.

0

marianne fritzell

23 sep 2008 kl. 20:57

Litet tips: Torka dem istället för att frysa. Då får Du plats med annat i frysen också....
Hälsningar Fritz

0

Enelie, Linköping

23 sep 2008 kl. 21:18

Det var en rejäl skillnad från min prestation i år.
Heja på, det är bara några hundra liter kvar att plocka.

Men, vad gör du med alla?
Nyfiken.

0

svampstaff

23 sep 2008 kl. 21:20

jo jo? en del tror ju på tomten oxå..

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2008 kl. 21:28

800Lit. = ca:260kg = ca 7 hg trattisar om dagen i ett år. Gud det skulle jag aldrig palla, skulle nog inte vilja se en enda trattis mer i hela mitt liv. Så har du plockat annan svamp oxå förmodar jag SvampMaja ni är väl kanske flera i familjen som äter svamp men ändå, jösses!

0

Elsy ske-å

23 sep 2008 kl. 21:33

Men var kan man plocka så mycket trattar och vad ska du göra med allt?
  Jag är jätteglad när jag har fått ihop 10 liter?

0

SvampMaja

23 sep 2008 kl. 21:38

Har ingen användning för torkad svamp.Men Trattisarna används till omeletter,varma mackor, stuvningar & såser,pajer och risotto.M.M finns hur mycket som helst att ha Trattisar till.Torkad är jag inte intresserad av.

0

uffe sundsvall

23 sep 2008 kl. 21:40

Varför inte torkad?

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2008 kl. 22:21

Ja varför inte torkad? Tar mindre plats och jag tycker att trattisen vinner i smak på att torkas och så är det miljövänligare, torkad tar ingen energi mer en vid torkningstillfället sedan ingen. Jag fryser ingen svamp alls, bara konserverar och torkar.

0

Brenko

23 sep 2008 kl. 22:24

Det var ytterst imponerande!

Men hade jag ätit så där mycket trattkantareller hade jag kollat igenom mina kroppsöppningar efter mycel flera gånger om dagen. ;)

0

Tina Nordberg Kolsva

23 sep 2008 kl. 22:26

Det blir ett helt badkar det, lycka till upp till 800 l.

0

Brenko

23 sep 2008 kl. 22:28

Det är snarare 2-4 badkar.

0

Varför räkna i liter???

Marit D

23 sep 2008 kl. 22:41

Jag har ännu inte förstått varför man mäter svamp i liter när man ju köper dem i kg!?
En liter kan ju vara hur mycket eller lite som helst beroende på storlek. Och hur mäter ni det?? inte i ett litermått kan jag tänka. Om man räknar i korgen så blir de ju mer eller mindre ihoptryckta också. Visserligen kan ju vikten också variera men jag räknar allt i kg.
SvampMaja:
tur att ni inte är överkänsliga för trattisar, jag har vänner som inte kan äta två mål med någon veckas mellanrum utan att bli dåliga. Hoppas ni i även i fortsättningen får tåla svampen.
Varför inte torka och ge bort eller sälja!?

0

svampstaff

23 sep 2008 kl. 22:45

Skäms nästan att säga det:(  men senaste veckorna tittar jag bara på trattisarna i skogen! plockar champinjoner och den underbara bleka taggsvampen som är ypperlig i år,och givetvis blomkålssvamp o en del gulisar till…men trattisarna står finast där dom står i skogen..

0

Varför räkna i liter???

SvampMaja

23 sep 2008 kl. 23:19

Så petigt det ska vara då.Äter inte Trattisar varje dag och visst ger jag bort åxå.Inte värt att nämna mer här hur mycket man hittar för nån ska ju hela tiden pipa och klanka ner !!! och tänker inte torka dom då det inte finns användning för just torkade,men har en stor frys även om den börjar bli full! men när jag hittar mer så skiter jag nog i att nämna det för det blir bara gnäll!

0

Varför räkna i liter???

Brenko

23 sep 2008 kl. 23:21

Nä, fortsätt berätta! Visst kan man ana en viss avundsjuka, men så farligt är det väl inte? Tror de flesta tycker det är skumt att du inte torkar dom, då dom är som gjorda för det!

0

Torkar inte heller!

ElisabethJansson

23 sep 2008 kl. 23:29

Hej!
Jag torkar inte heller trattisar för de doftar så äckligt!
Har ni luktat på dem någon gång?
Tacka vet jag frysta,idag åt jag trattisar i köttfärssås istället för burkchampinjoner som är smaklösa!Gratis är det också!

0

skit i avund!

svampstaff

23 sep 2008 kl. 23:36

Säger inget längre om mina 300L kantareller, eller korgar med röd/gul trumpet eller mina blomkålssvampar mm mm…här ska man helst bara ta kort på konstigheter vi seriösa plockare bara trampar på...skillnad på plockare och mykologer eller vad dom kallar sig:)

0

..............

Birgitta F

23 sep 2008 kl. 23:51

jag äter inte trattkantarell i naturlig form , jag syltar mina som lingonsylt typ , sen har jag svårt för smaken på kantareller…..men vi är alla olika ...jag skulle aldrig i livet mer vare sig äta eller plocka en skäggriska eller pepparriska då jag tycker det är det absolut vidrigaste i svampväg som finns på denna jord (  blåmusseron inkluderat)......det är väl en jädra tur att vi uppskattar olika saker på olika sätt….Om alla förstod hur härlig Västkusten och Bohuslän är skulle Sverige kantra….

0

Jonnie

24 sep 2008 kl. 01:50

Snyggt jobbat,,har själv bevittnat hur en kille kom in med en mindre lastbil och däri lådvis med trattkantarell som han lämnade till en uppköpare för några år sedan,,kommer inte ihåg hur mycket det var men åtskilliga kilo var det, på vissa platser är det enormt med trattkantarell i år verkar det som,,,kul,,,kanske dags att slå rekordet Maja!!

0

Varför räkna i liter???

Andreas

24 sep 2008 kl. 01:51

Det är väl förvisso skillnad på avundssjuka och skepsis. Jag är så trött på att all form av kritik eller ifrågasättande av någonting alltid ska ses som “avundssjuka” i dagens västvärld. Det finns faktiskt några tusen anledningar annat än avundssjuka till att ifrågasätta eller kritisera.

0

Torkad trattis luktar illa?

Boman

24 sep 2008 kl. 07:37

Om dina torkade svampar luktar illa så är något fel. De ska lukta friskt, lite skog möjligen ,men inte illa.
Vissa tycker att hund luktar illa, själv älskar jag att sniffa på en ren fin jycke. Det är så olika med smak, lukt och tycke.
Tur är väl det, alla de som bara plockar en sort eller några lämnar ju så många fler till den som vill ha de andra. Jag tar inte heller allt ätligt, bara de sorter jag tycker om. Eller de jag plockar åt, som grannen, 89 år,  som går med rollator som tyvärr inte är terränggående, som han sa.

0

Jógvan

24 sep 2008 kl. 08:26

i azerbaijan hela by har FEST om en måniska hitta mänga svamp i agdam skog   alla åter svamp mama papa barn farbror kusin grannen grannen papa grannen mama alla alla   döda mänga lamm   dricka GULOJ skratta vara glada   i sveriga bara skrika torka ont i magen svampa inte god

0

Brenko

24 sep 2008 kl. 08:39

Öh.. OK. Men mig veterligen använder man punkt och komma i centralasien också.

0

buffy

24 sep 2008 kl. 08:58

Jag är avis! Jag kan inte ens föreställa mig hur det måtte se ut i Svamp-Majas skogar! Har hittat 4 kg trattisar 1 gång, det tog många timmar att plocka för 2 pers trots att alltihopa växte på ett ca 50 kvm stort (litet) område.

Jag tycker torkade trattkantareller luktar gott. Torkad KJ kan däremot lukta obehagligt tycker jag.

0

Brenko

Joachim Krumlinde

24 sep 2008 kl. 09:25

Azerbaijan ligger inte i Centralasien.

0

530 l

buffy

24 sep 2008 kl. 09:38

Guloj ligger i Eritrea.

0

530 l

Nordbonne

24 sep 2008 kl. 09:56

Blir görbra med eritreaner i skogen.Fint som snus med folk som plockar det jag inte vill ha med hem

0

530 l

Sussie

24 sep 2008 kl. 12:15

Blir lite avis (men på rätt sätt). Jag får åtminstone gratulera!!! Här i NÖ Skåne har trattisarna torkat in på sistone. Hoppas nu på att den regniga dagen vi hade här i måndags satte fart på dem igen. Håll tummarna för oss här. Ha en bra dag!

0

Krumlinde

Brenko

24 sep 2008 kl. 13:00

Äsch, det är ju bara ett dike emellan! :)

0

GretheF Skåne

24 sep 2008 kl. 16:50

Var bor du??????????  Här är det glest mellan trattkantarellerna

0

530 l

Lena M

24 sep 2008 kl. 17:20

Men jag undra, vad gör du med så mycket svamp ? Äter morgon, middag, kväll ???

0

Jógvan

24 sep 2008 kl. 23:34

jag år INTE ERITREA GULOJ är azerbaijan vin fest ni tycker invanandrare kommer ta alla jobb alla tjejor alla SVAMPA bara men jag har vånner hår alf pallin tanja i ganges tina nordberg kattis MINA VåNNER

0

bara så trååååkigt..

svampstaff

24 sep 2008 kl. 23:45

Att plocka trattisar jue..växer ju överallt herregud! Jag ratar dom! plockar hellre 20L kruskantareller som idag bara för att reta mykologerna:) plockar annars bara gulisar,svart7rödgul trumpet,blomkål och champinjoner o blek taggsvamp..lite moral har man jue

0

svampstaff

ÖJÅ

2 okt 2008 kl. 13:13

Jag är avundsjuk på alla er som kan plocka tonvis med matsvamp. Men då skulle jag vilja plocka Goliatmusseron. Inte för att äta (smakar inte bättre än såpmusseron). enligt mej då.
Men för att sälja till Japanerna.

0

skit i avund!

ÖJÅ

2 okt 2008 kl. 13:28

Svampstaff Jag saknar dina inlägg. Det finns många mykologer ibland oss vanliga matsvampsplockare. Men jag vill inte att vi ska hacka på varandra. Var och en gör så gått han kan. Plockar faan så illa.

0

Svampstaff

Marixia

7 okt 2008 kl. 07:25

Du är rolig du!
Först tror du inte på SvampMaja och sedan berättar du att du bara går förbi trattisarna!Här skulle jag kunna plocka som SvampMaja och mer därtill, även du Svampstaff, tror jag. Kanske bor vi i närheten av varandra?

0

klas jaederfeldt

7 okt 2008 kl. 20:21

Varför inte plocka en godare svamp när du ändå är ute i skogen?

0

Brenko

7 okt 2008 kl. 20:33

Eller varför inte snickra på huset, eller resa till Paris?

Att plocka trattisar är mer som bärplockning än vanlig svampplockning i rätt marker.. En annan sak liksom.

0

Birgitta F

7 okt 2008 kl. 20:48

här finns det bara döda eller borttorkade just nu , Bohuslän kustnära.
Hade gärna plockat 15 liter till

0

Mer intresserad av...

Jessica

7 okt 2008 kl. 22:21

VAR du hittar så mycket!? ler

Alla frågar vad du gör med dem men det är mindre intressant tycker jag.

Du får så gärna tipsa mig om var du hittar all denna svamp, jag har hittat en del men långt ifrån kommit till nåt ställe i år där jag “drunknat” i trattisar.

Jag kan ta mig till sörmland, uppland och västmanland.

0

Boman!

Elisabeth J

7 okt 2008 kl. 23:19

Det är inget fel på mina trattisar men jag gillar inte doften av torkade trattisar de doftar lite skarpt (tycker jag) doftsinnet är nog olika utvecklade hos oss,läste just en undersökning om att var fjärde svensk inte hade något luktsinne!
Jag är nog utrustad med för mycket!
Tacka vet jag när de är frysta och steka på dem och ha i köttfärssåsen.

0

Boman!

Boman

8 okt 2008 kl. 22:36

En smaksak då, antar jag, som också har en “skarp” nos.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone