Ska bege mig ner till Leksand i jobbärenden (bor vanligtvis i Göteborg). Får ca två dagar lediga som jag tänkt spendera där och under dessa hade jag tänkt bege mig ut i skogen och plocka lite svamp. Nu undrar jag självfallet om det finns några här på forumet som bor i dessa trakter och kan tipsa om några bra områden att plocka i? Gärna ställen där jag kan hitta Svart trumpetsvamp och Blomkålssvamp.
Hej David!
Jag bor ca 2 mil söder om Leksand och förmodar att skogen är ganska lika här. Tyvärr måste jag göra dig besviken - varken svart trumpet eller blomkålssvamp är speciellt vanliga här. Jag är 51 år och hittade mina FÖRSTA svarta trumpetsvampar förra veckan.. I går var det en bild i lokaltidningen på en man som hittat en blomkålssvamp.. Däremot har vi gott om t.ex blek taggsvamp, sotvaxing och massvis av trattkantareller om det kan va nåt?! På sydsidan om bron i Leksand kan du åka mot Siljansnäs/Dala-Järna där finns det stora skogar. Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.