0 393 visningar

7 svar

Arv,Intresse?

svampstaff

24 sep 2008 kl. 00:05

Hur ska vi få våra barn? att lämna datorn och teknikvärlden för att upptäcka det vi redan tycker är givet?? Har fiskar grymt mkt.genom åren oxå och har över 500tävlingar bakom mig.Ser stagnationen tyvärr med ständigt minskat deltagarantal. Ett Dm på min tid var 800utövare! Idag som max 200..Vi håller på att tappa naturen och framförvarande generationer…trist

0

Helena i Lund

24 sep 2008 kl. 05:33

Jag hoppas och tror att vi vuxna som drar med våra barn ut i naturen sår ett frö. Att dom har det med sej och på ett eller annat sätt för det vidare till sina egna barn. Det var kanske inte precis det här du menade Svampstaff, men jag har funderat på det här…

0

Boman

24 sep 2008 kl. 07:25

Jag gissar att om vi släpar med dem som små, och visar allt positivt med naturlivet, så kommer de att återvända en dag. Jag växte upp med fiske, jakt, svamp- och bärplockande. Massor av roliga, sköna minnen trängs med varann i skallen;-) Min junior var ute med mig som liten, och med scouterna sedan för att nu “bara” fotografera där. Det händer att hn följer med faktiskt. Jag tror att hn återvänder till fisket och svampen, en dag.
Många unga är helt inne i “sin” värld nu men det var nog vi med, eller? Inte var jag i skogen speciellt mkt runt de 20, men sedan har intresset ökat år för år. Nu MÅSTE jag ut i skogen, om inte varje så varannan dag, annars mår jag inte bra. Bor ändå nästan i skogskanten, STLHL till trots.

0

Brenko

24 sep 2008 kl. 08:43

Javisst Boman. Det är föräldrarna som måste grundlägga intresset. Och jag var inte heller så intresserad av naturen runt de 20, men det kom tillbaka senare.

Men det är väl sunt, man får ju prioritera att hitta vad man ska göra i livet och hitta en partner man kan skaffa barn med istället för att ränna runt i mosskogen eller sitta i vassen. :D

0

Tanja i Gagnef

24 sep 2008 kl. 09:37

Jag håller med om att tar man barnen med sig ut i naturen när de är små så kommer de oftast “tillbaka” efter en tonårsperiod när det mesta som de vuxna gör är töntigt.. :-) Min dotter (som är 30) är väldigt svampintresserad o hon och hennes sambo har börjat vara ute med sitt barn som är 1 så förhoppningsvis blir hon en framtida naturälskare också!

0

Sussie

24 sep 2008 kl. 14:17

Äldste grabben, snart 20 år, har (trots att jag släpat ut honom både på fiske och svamp/bärplockning) aldrig blivit riktigt biten, men yngste grabben, snart 15 år, följer med och visar ett stort intresse för detta. Tror att man själv måste vara entusiast och visa vad som är så kul med fiske och svamp/bärplockning. Visa dem skogens och sjöns/havets alla skatter. Det gjorde jag inte med den äldste på samma sätt som jag gjort med den yngste. Har en far och en mor som gjorde allt detta och tror att jag också har blivit entusiast därför.

M.v.h.//

0

Diane

25 sep 2008 kl. 11:16

Håller med dig! När mina barn var små så jobbade jag som dagmamma, vi var jämt ute i skogen o byggde kojor, plockade bär o svamp. Barnen gick sedan med i Mulle-skolan, och nu i vuxen ålder (27,25 o 19 år), så är döttrarna lika förtjusta i att gå i skogen o “bara vara”. Och naturligtvis så älskar de svamp. Mellandottern är vegetarian och äter mycket svamp. Så visst präglar man barnen genom att vara mycket ute i skog o natur, det tror jag iaf.

0

Johanna

25 sep 2008 kl. 11:29

Det är viktigt att ta med sina barn ut i skogen…
vet en del som inte gör det.
Men när jag var liten blev det så mkt skog o mark att jag kännde mig påprackad den,och höll mig i stan från tidiga tonår upp i trettioårsåldern.
Nu älskar jag svampplock osv,men är den enda i sysskonskaran som “återvändt” in i skogen…
Lagom doser är nog bra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone