0 543 visningar

13 svar

Vaxskivlingar ?

Lena M

23 jan 2006 kl. 20:22

Hej !
Jag har läst om vaxskivlingar och den enda jag plockat är sotvaxskivling. Enligt boken ( som tar upp åtta arter ) är oliv-
ängs- och sharlakansvaxskivlingar goda matsvampar. Kan jag få ett utlåtande av er som provat dem ?
Tycker mig se, att dessa svampar har glesa skivor, är det speciellt för dessa arter ? Och som det står, är de uppdelade på två olika släkter, hag- och skogsvaxskivlingar.
Har jag uppfattat det rätt ?  Lena

0

Marita

23 jan 2006 kl. 23:54

En av mina favoritsvampar är ängsvaxskivling. Absolut superb. Fräs med lite smör o lök som tillbehör till en god köttbit.
Hälsningar

0

Bo E

24 jan 2006 kl. 13:02

Håller med om att ängsvaxskivlingen är läcker!
Har även plockat frostvaxskivling, de sotbruna och de röda och gula arterna, dock ej i sådan mängd att jag har någon direkt uppfattning om deras enskilda matvärde.
Enligt min mening fungerar de flesta vaxskivlingarna bra som blandsvamp, men ängsvaxskivlingen är så läcker att den helst bör anrättas för sig eller i blandning med någon mycket mild art. Kanske med mindre smakrika vaxskivlingar!

Se upp dock för en variant som man kan ta för scharlakansröd vaxskivling, men som har tendens att svartna och inte alls smakar bra!

Har hittat samtliga vaxskivlingar i beteshagar, utom den sotbruna som växt i bergig, sandig barrskog med vitmossa.
Den har jag bara hittat en gång och använt som blandsvamp med kantareller och soppar. Helt OK.

0

Irene A

24 jan 2006 kl. 15:19

Jo, släktet Hygrocybe brukar kallas hagvaxingar och släktet Hygrophorus kallas skogsvaxingar. Med tanke på att det finns ca 80 kända vaxskivlingsarter i landet, verkar ett urval med 8 arter ganska begränsat.
I SvampGuidens databas finns i alla fall 22 stycken. Använd de vetenskapliga släktnamnen vid sökning där, så får du alla arter samlade och mer info om ätlighet. Det finns även giftiga, nämligen en grupp svartnande arter - ibland räknade som varieteter av Hygrocybe conica, toppvaxing.

0

Bo E

24 jan 2006 kl. 16:37

Irene:
Om släktet Hygrophorus kallas skogsvaxingar så är inte grynvaxingen i test 10 den som jag trodde mig ha plockat för ett par år sedan, den växte nämligen i beteshage, Jordmånen är lerig och närmast växande träd var en stor en. I övrigt mest björk och ek i hagen men fri gräsyta där jag fann svamparna.
De påminde i alla fall om sotbrun vaxskivling och smakade inte illa.

0

Lena M

24 jan 2006 kl. 19:03

Hej och tack för svaren. Ängsvaxskivling skall jag hålla utkik efter.
Irene, du tycker att åtta är lite. Nej då inte för närvarande. Förmodligen beskrivs de vanligaste och dess
förväxlingssvampar.
Men jag skall titta i databasen. 

0

Lena M

25 jan 2006 kl. 07:29

Irene !
Jag har sökt på databasen efter Hygrocybe och Hygrophorus, får till svar. Finns ej i databasen !Lena

0

Hans v E

25 jan 2006 kl. 08:47

Bo E, grynvaxingen är en ganska ovanlig barrskogsart. Din svamp tror jag kanske kan vara en grå- eller jordmusseron i stället. Att känna igen en vaxskivling på att den har vaxartade skivor tycker åtminstone jag är omöjligt. Det kan lika gärna vara en musseron eller trattskivling.

0

Michael Krikorev

25 jan 2006 kl. 10:37

Hej Lena, här kommer en länk till de bilder som finns på SvampGuiden, men som Irene nämner så är det bara cirka en fjärdedel av alla arter som man kan stöta på i naturen.

http://svampguiden.com/databasen.asp?doo=s%F6k&svnamn=vax

Jag tycker vaxingar är goda matsvampar, de är möra och lite söta i smaken.

0

bo e

25 jan 2006 kl. 17:38

Jag har sökt poå de två latinska släktnamnen på vaxskivlingar och det gick utmärkt!
Hittade dock inte någon som verkar stämma med det jag felaktigt tagit för en mörk vaxskivling.
Tror att Hans v E har mer rätt i att det kan ha varit jord- eller gråmusseron, men dessa finner jag inte i databasen så jag kan inte se om den liknar svampen jag fann.

0

Lena M

25 jan 2006 kl. 19:17

Vad jag tycker detta är kul och trevligt med alla svar jag får och goda råd.
Hoppas, att jag inte tråkar ut er, men kom ihåg. Alla har vi varit små!
Det är nog fler än jag som lär av mina, kanske ibland ” dumma “
frågor. Men det bjuder jag på.  Lena

0

Irene A

25 jan 2006 kl. 19:52

Lena, jag tycker det är jättekul och bra att du håller igång både dig och oss andra med dina svampstudier och frågor.
Fortsätt med det, och jag kan nästan lova att det blir många aha-upplevelser nästa höst!
Vilken bok är det du läser i, förresten?

0

Lena M

26 jan 2006 kl. 08:00

Jag läser ” svampguide ” i fickformat utgiven av ICA förlaget.
120 arter beskrivs med foto och förväxlingssvampar, dess växtplats och förekomst i landet.
Nästa kapitel tar upp musseroner, så jag återkommer säkert med flera spörsmål.
Tack till Michael. K för länken, vaxskivlingar. Lena

0

Hans v E

26 jan 2006 kl. 16:13

Grå- och jordmusserron anses ibland vara samma art och finns i många vanliga svampböcker. Tricholoma terreum eller T. myomyces.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone