0 431 visningar

11 svar

sopig på soppar...

Ulrica

24 sep 2008 kl. 14:54

Hej alla,
Kan det vara sandsoppar eller örsoppar eller lite av båda? Hjälp!
Tittar man på de två nere till höger så får de helt olika snittyta. Den med smalare fot blånar tydligt men inte den andra.

Tacksam för svar.
/Ulrica

Soppar?

0

Tanja i Gagnef

24 sep 2008 kl. 15:24

Hej! Vad jag kan se är alla sandsoppar. De blånar inte alltid. Det säkraste kännetecknet är den torra “fräkniga” hatthuden. Örsopparna är mycket mjukare i konsistensen, du kan böja en sådan hatt utan att den går av! Sandsoppen är en av mina favoriter för övrigt! :-)

0

Boman

24 sep 2008 kl. 15:34

Jag ser också bara sandsoppar. örsoppen har en annan färg på hatten och har kantiga porer under. Det syns ju inte så lätt på en bild.Jämför med bilderna på länken här;  http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Suillus%20bovinus&Category=Svampe

0

Ulrica

24 sep 2008 kl. 16:31

Tackar så mycket.
...“gu” va snabba ni är :)

Sandsopp -perfekt, vad jag förstår väntar njutning!

0

Anders Hbg

24 sep 2008 kl. 19:10

Hmmm jag skulle inte gissa på sandsopp…Mina är mer spräckliga i hatten och gulare i köttet….men jag har haft fel förr:-)...

0

Nina H, Sthlm norr

24 sep 2008 kl. 19:38

Jag tycker också det ser ut som sandsoppar allihop. Har plockat en del i år, men alla jag hittat har smalare fot. Är det så att utseendet kan växla lite ber. på var i landet de växer?

0

Anders Hbg

24 sep 2008 kl. 19:43

Det är möjligt! Mina “gula” har hittats i Ljungbytrakten. Rören är definitivt mer åt det ljusa hållet än de på bilden…

0

Jeanette P, Luleå

24 sep 2008 kl. 19:45

Mina har sett ut så hela bunten i stort sett.. alltså sandsopparna. Torka å njut =)

0

Boman

24 sep 2008 kl. 20:47

Bilden har inte helt perfekt färgåtergivning ser jag(jobbat med foto) så den luras lite. Visst är de lite gulare på riktigt?

0

Anders Hbg

24 sep 2008 kl. 22:22

Som sagt - jag har haft fel förr:-) Blås på och njut!!!

0

Ulrica

25 sep 2008 kl. 10:21

Lurigt med färger på nätet också. Olika bildskärmar visar ju färgerna olika…

Snittytorna är gulorange nu när de legat och torkat lite.
Det var bara en som blånade när jag skar den och den tyckte jag hade smalare fot än de andra.

De är plockade i södra stockholm.
/Ulrica

0

Jan A, Uppsala

25 sep 2008 kl. 10:36

När jag torkar sandsopp blir den vackert ljus-/honungsgul, även om den varit kraftigt blånad vid “sönderdelningen”. Sandsoppen varierar starkt i färg och blånande, beroende på växtplats och fuktighet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone