Hej alla,
Kan det vara sandsoppar eller örsoppar eller lite av båda? Hjälp!
Tittar man på de två nere till höger så får de helt olika snittyta. Den med smalare fot blånar tydligt men inte den andra.
Tacksam för svar.
/Ulrica
Soppar?
Hej! Vad jag kan se är alla sandsoppar. De blånar inte alltid. Det säkraste kännetecknet är den torra “fräkniga” hatthuden. Örsopparna är mycket mjukare i konsistensen, du kan böja en sådan hatt utan att den går av! Sandsoppen är en av mina favoriter för övrigt! :-)
Jag ser också bara sandsoppar. örsoppen har en annan färg på hatten och har kantiga porer under. Det syns ju inte så lätt på en bild.Jämför med bilderna på länken här; http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Suillus%20bovinus&Category=Svampe
Lurigt med färger på nätet också. Olika bildskärmar visar ju färgerna olika…
Snittytorna är gulorange nu när de legat och torkat lite.
Det var bara en som blånade när jag skar den och den tyckte jag hade smalare fot än de andra.
De är plockade i södra stockholm.
/Ulrica
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.