Jag har denna hösten plockat väldigt mycket blodsopp som jag torkat. Jag har tagit loss rören från alla svampar, och de rör som fortfarande varit täta och fasta har jag torkat för sej. Vet inte varför egentligen, fick nog för mej att de kunde missfärga eller så. Har någon provat att göra svampmjöl av torkade sopprör? I mörka skysåser spelar det ju ingen roll om det missfärgar… Man måste ju inte använda det i ljusa såser eller risotto! Tips?
Snackade med en svampexpert häromdagen och nämnde då att jag alltid tar bort rören utom på väldigt unga ex. han tittade på mig som om jag var en idiot och sa. - Men det sitter jättemycket smak i rören så jag tar aldrig bort dem utom då de är väldigt dåliga!! Så det borde väl bli ett gott mjöl på rören då antar jag.
Tack alla för svar! Jag har alltid låtit rören sitta på kj tex, så länge dom inte börjat bli mushiga, oavsett om jag torkar eller fryser. Detta är första året jag hittat blodsopp, och tänkte att ja jag vet inte riktigt vad jag tänkte… ;) Tur då att jag torkat rören och inte slängt dom! Och Tina: jag är definitivt en “naturfärgare”, men funderade på hur en stuvning skulle se ut med blåa toner… var inte klar över att det illblåa bleknade bort!
JAS! Vad bra att du skrev det där. Har undrat varifrån några fått detta med att ta bort skivor/rör men inte sagt så mycket. Alla har vi ju olika ideer. Men jag fick också lära mig för länge sedan att det som är fint på svampen ska vara kvar. Hatthud på en del svampar tar jag bort och faktiskt taggarna på blek taggsvamp om de är lösa(enbart av estetiska skäl)men annars bara det som är angripet. Mosiga, lösa och äldre svampar stannar kvar i skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.