0 1038 visningar

26 svar

krusig trumpetsvamp

svampstaff

24 sep 2008 kl. 19:23

Det var en intressant dag:) Men har den nåt matvärde?Nu när jag ändå plockade, fast man inte borde det enl.böckerna

0

Nina H, Sthlm norr

24 sep 2008 kl. 19:29

Kruskantarell är det nog. Är klassad som matsvamp och säkerlign mycekt god. Så om den nu ändå är plockad så ..... Vill gärna veta vad du tycker om smaken.

0

svampstaff

24 sep 2008 kl. 19:30

Ska berätta om jag överlever:)

0

smurfen

24 sep 2008 kl. 20:52

Tjusigt svapstaff

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2008 kl. 21:29

Enormt, har bara sett den några få ggr, ffa söder om Linköping.

0

BaWa

24 sep 2008 kl. 21:33

Tyvärr så minskar väl dina chanser att få se den också i takt med att det finns de som plockar denna sällsynta svamp…..

0

svampstaff

24 sep 2008 kl. 21:42

Lägg ner!! va tusan lämnade minst 2/3 kvar i skogen!Men får väl plocka slemmiga kremlor o annan skit då istället lr? LoL

0

svampstaff

24 sep 2008 kl. 21:44

hur vet DU BaWa förresten att den är sällsynt??genom böcker och internet! Går man mil i skogen så kanske uppfattningen blir en annan..datasvampplockare är mkt duktiga

0

Brenko

24 sep 2008 kl. 21:55

Finns det så där mycket lär det väl inte spela någon som helst roll om man plockar på sig? Jag hade då gjort det i alla fall!

0

anitha lundberg i Umeå

24 sep 2008 kl. 21:57

Svampstaff!
Av vilken anledning känner du dig tvingad att vara så rå i tonen när någon uttalar något som du inte håller med om?
Du har ingen aning om vilka kunskaper BaWa har. Att kalla honom för datasvampplockare är grovt oförskämt.

0

Jan/krusig trumpetsvamp

Dieter Endom

24 sep 2008 kl. 21:59

Kruskantarell växer på Biskops-Arnö. I år kom jag lite fel i tiden, de var på väg att torka bort

0

Jan A

Peter, Linköping

24 sep 2008 kl. 22:01

Jag hittade kruskantarell utanför KFUM-gården, söder om Linköping. Var det i närheten du gjorde dina fynd?

0

svampstaff

24 sep 2008 kl. 22:13

Känner mig inte tvingad anitha! Men om han är så kunning och vet hur svampar fungerar? och det dräller av dom förstår jag inte uttalandet bara efter en dags ROVplockning i skogen! Enligt min mening borde ingen få röra blomkålssvamparna som jag anser är betydligt mera sällsynta?

0

att plocka eller att inteplocka?

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 22:22

Om man tar del av den info som finns i svamplitteraturen så är ju denna svamp sällsynt och jag tycker nog att det känns märkligt att en sjumilalöpare i kamouflagekläder har mage att ifrågasätta hela svenska svampeliten om deras kunnande och omdöme i frågan om huruvida en svamp är vanlig eller inte. Det är självklart att vissa år och på visa ställen kanske en svamp kan finnas i överflöd eller åtminstone gott om men det gör den inte till vanligt förekommande för den skull, jag menar det finns ju mycket diamanter på vissa ställen men inte f-n är de vanligt förekommande för den skull. Sedan är det väl så att detta inte är någon matsvamp den står ju inte ens som ätlig i de flesta böcker som jag har i alla fall. Nu får du tycka vad du vill om detta inlägg svampstaff men——-!

0

Tack Jas

svampstaff

24 sep 2008 kl. 22:29

Men jag är sån att jag springer mil i skogen visst!Men inte f-n har jag böcker med mig!Plockar det som skogen ger och bjuder mig!skiter egentligen fullständigt i vad andra tycker…ville bara delge er en fin skörd utan latinska namn eller annat…lek ni med ert mykologiska snack så plockar jag…no hard feelings från min sida:) bara lite skryt! och det duger inte på en sån här sajt där man bara ska fota konstigheter..

0

svampstaff!

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 22:39

Jag är för tusen oxå en glad amatör, har lagt in foton på Stoltfjällskivling och Föränderlig tofsskivling idag. Att det blir en och annan “konstig” svamp beror på att jag råkar gå på dem och är nyfiken på vilka de är. Jag gjorde tabben häromdagen och plockade Bläcksopp som är rödlistad men jag som du viste inte vad det var jag plockade men inte f-n ifrågasätter jag om den är sällsynt när jag får det svart på vitt och jag tänker inte plocka den igen utan det är bättre tycker jag att de får spora av sig och kanske bli vanligare om det nu är möjligt för det krävs ju speciella biotoper odyl. för detta. Men för tusan jag är inte galen på dig för det bara lite undrande till din attityd att skita i allt vad andra tycker och tänker.

0

ärlighet

svampstaff

24 sep 2008 kl. 23:04

Min attityd beror kanske på vissa saker:tyvärr låter den värre i skrift än i verkligheten!är en ödmjuk person som älskar skogen.plockar det jag hittar!allvarligt såg dom först ut som bleka svarta trumpeter!men blev mer o mer misstänksam!men i ivern som plockare jag är, så rann adrenalinet lite för fort kanske?har aldrig sett en kulle med 50L kruskantareller!!och jag försäkrar mina arkubusörer att dom kommer fortsätta leva krusisarna:) promise jag inte rör flera…ska plocka slemmiga kremlor istället vid vägkanten

0

ödmjukhet

anithau

24 sep 2008 kl. 23:08

Det vore trevligt om vi kunde få exempel på din ödmjukhet.

0

ärlighet

brnko

24 sep 2008 kl. 23:09

lol. “slemmiga kremlor vid vägkanten”

0

ärlighet

svampstaff

24 sep 2008 kl. 23:15

jodå jag är ödmjuk:) lite för kaxig kanske ibland! är tyvärr lite för mkt tävlingsmänniska i skogen säger min sambo som ALLTID släpar efter? Men svamp hittar jag tyvärr alldeles för mkt enligt henne?? fattar inget?

0

ärlighet

Martina

25 sep 2008 kl. 01:13

svampstaff. önskar du kunde vara som min sambo…han e precis som din sambo…tycker jag plockar för mycket…fast jag vill bara plocka mer och mer! tyvärr ingen tid nu, tenta på fredag :( och flytt på måndag så lever i flyttkartongernas förlovade land istället för svampkorgarnas.

0

ärlighet

svampstaff

25 sep 2008 kl. 01:16

Ja liiiiite jobbigt är det:) när jag kommer hem med korgar av allt???men frysen är full så ja vet inte längre tyvärr…

0

Jan/krusig trumpetsvamp

Jan A, Uppsala

25 sep 2008 kl. 07:16

Dieter och Peter. Att ni hittat samma ställen som jag..;)) På Biskops-Arnö har jag gjort en del inventeringar - för länge sen - och såg då där. Eklandskapet “söder om Linköping” har jag tillbringat flera år i och hittat en del h.o.d. - på ‘fina ställen’ men aldrig i stora mängder. På någon lokal tills. med den svarta.

0

Jan/krusig trumpetsvamp

Dieter Endom

25 sep 2008 kl. 08:21

Trodde att jag kunde tipsa dig för en gångs skull men…icke sa nicke!

0

Svampstaff

Annette L, norr om Sthlm

25 sep 2008 kl. 19:16

Har inte varit inne på ett par dagar här på siten, så har inte “orkat” läsa alla nya inlägg, såg dock dina nya skördar ;=) är nu nyfiken på hur “kruskantarell” smakade samt om du “vågat” prova lite curry på dina kantareller…

0

Dieter/krusig trumpetsvamp

Jan A, Uppsala

25 sep 2008 kl. 19:38

Tanken var god, tack för den. Jag har faktiskt hemsökt varenda mälarö, hjälmarö och t.o.m. stockholmsskärgårdsö; åtm. sådana som på 70- och 80-talen inte var alltför människoinfekterade. Har du varit på Arnö huvud? En intressant halvö.

0

Dieter/krusig trumpetsvamp

Dieter Endom

25 sep 2008 kl. 19:41

Nej Jan, där har jag inte varit - än.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone