0 404 visningar

12 svar

2 från idag Järavallen

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 19:25

1ans.serie. Stoltfjällskivling, tyvärr en dag för tidigt men vågade inte vänta för då hade de säkert varit borta MEN de minsta har jag sparat till Affe om han vill ha dem han vet var de finns. 2ans.serie Hoppas jag är Föränderlig tofsskivling, är dålig på denna.

0

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 19:26

Och så Tofsskivlingen ?

0

svampstaff

24 sep 2008 kl. 19:32

Dutti du “jas” host

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2008 kl. 20:28

Hoppas du nu passar på att verkligen lära dig hur den luktar/doftar. Och smakar, rå och tillagad efter behag; lika god stekt eller stuvad!

0

svampstaff

24 sep 2008 kl. 20:29

Har möjligtvis Jan A nån erfarenhet av krustrumpeter???

0

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 21:04

Jan A, Uppsala! Jag har kollat och kollat och smakat och smakat, luktat och luktat och idag var jag säker på att det var den rätta så den ligger rensad och klar i kylskåpet och skall tillagas i morgon.

0

Kristina i Lund

24 sep 2008 kl. 21:15

Jag vet också var de växer, men Affe kan få dem! =)

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2008 kl. 21:34

Bra JAS, du kommer att bli nöjd!

0

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 22:06

Hej Kristina i Lund! Har du plockat mycket “stolt” på denna plats i år, själv har jag kommit mitt i glappen, var där för tidigt då det var lite senare i år än föregående år och så var jag där för 3 veckor sedan och då hade någon tagit allt och så idag då det blev en liten men välkommen skörd. Det kanske har varit sämre tillgång på dem i år jag har lagt märke till att det är flera arter som det är dåligt med i år på denna plats. Har du någon kommentar till detta?

0

Michael Krikorev

24 sep 2008 kl. 22:13

Visst är det föränderlig tofsskivling JAS.

0

vad anser krikorev??

svampstaff

24 sep 2008 kl. 22:16

Om min rovplockning av kruskantarell? borde jag skjutas?fast jag lämnade mera än hälften kvar?ändå blev det 20L

0

Kristina i Lund

25 sep 2008 kl. 09:27

Hej JAS! Jag plockade 35 st. stoltisar där den 28/8. Sedan har jag inte varit där. Jag hittade platsen tack vare din utmärkta vägbeskrivning till Affe här på forumet i fjol! =) Tack för det!

0

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 10:23

Kul Kristina! Så var du där en vecka efter mig och fick en fin skörd hoppas jag, jag var där för 2,5 veckor sedan och fick bara lite sopp, ingen stolt alls. Men igår fick jag ju ett gäng så nu klara jag mig, så får vi se om Affe får lite han oxå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone