Fårö bjöd på en härlig dag. Sol från en molnfri himmel och +17 grader. Det var nästan som att komma hem när vi gick en runda i skogen vid Ullahau. Här dök det upp norrlandssvampar som jag aldrig tidigare sett på Gotland. Örsopp, rosenslemskivling och pepparriska, märkligt..
Värt att nämna från dagens utflykter är gul flugsvamp, flertal olika sillkremlor och svartvit taggsvamp i Ullahau. I Ekevik sandkremla och Inocybe leucoblema samt bananspindling, slottsspindling och mängder av oxtungssvamp i Hässle änge.
1. Bananspindling, 2. Gul flugsvamp, 3. Inocybe leucoblema
Hej!
Åh vad jag blir avundsjuk på att få gå i de Gotländska skogarna!
Vilka roliga fynd ni gjort!
Är färgen på gula flugsvampen den normala,jag har hittat här hemma vid tall men den var inte så ljus!
Det är många år sedan och skogen är borta!
Jag var på Gotland i somras och på Fårö och nästa år blir det väl en resa igen!
Är svamptillgången bra eller dålig?
Gothem på östra Gotland finns det några intressanta svampar där?
Har för mig att jag läste någonstans att djävulssoppen växte på den östra sidan,men det kanske finns fler fyndplatser?
Ha det fortsatt bra önskar Elisabeth J
Den gula flugsvampen är iofs ganska ljus men det kan ju också bli lite felaktiga färger beroende på bildskärmarna.
Svamptillgången i år är nog ganska normal, inte som ifjol men heller inte dålig.
Vi har inte varit runt Gothem ännu, vi har tänkt besöka Åminne imorgon.
Har inte hittat djävulssoppen än i år men den ska finnas i lokaler på Fårö samt Alvena Lindaräng.
Menar du allvar Hans? BaWas bild nr. två visar typiska ex. av gul flugsvamp. Det står t.o.m. svampnamnen utskrivet överst på sidan.
Vore kul att få se den gula flugsvampen igen, det var på Fårö under mykologiveckan för 8 år sedan jag såg den senast:
http://svampguiden.com/art/visa/Amanita_gemmata
Också avundsjuk på alla roliga svampar ni hittar…
Jodå, jag såg dina fina bilder från idag också BaWa. Tänkte du på den vita taggsvampen? Varför speciellt för mig? Visst hade jag gärna velat se den igen och fota den, har bara en halvdålig diabild från 2000, men den är inte tagen på växtplatsen:
http://svampguiden.com/art/visa/hydnum_albidum
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.