0 507 visningar

14 svar

Gotland 24/9

BaWa

24 sep 2008 kl. 20:23

Fårö bjöd på en härlig dag. Sol från en molnfri himmel och +17 grader. Det var nästan som att komma hem när vi gick en runda i skogen vid Ullahau. Här dök det upp norrlandssvampar som jag aldrig tidigare sett på Gotland. Örsopp, rosenslemskivling och pepparriska, märkligt..

Värt att nämna från dagens utflykter är gul flugsvamp, flertal olika sillkremlor och svartvit taggsvamp i Ullahau. I Ekevik sandkremla och Inocybe leucoblema samt bananspindling, slottsspindling och mängder av oxtungssvamp i Hässle änge.

1. Bananspindling, 2. Gul flugsvamp, 3. Inocybe leucoblema

0

Elisabeth j

24 sep 2008 kl. 21:11

Hej!

Åh vad jag blir avundsjuk på att få gå i de Gotländska skogarna!
Vilka roliga fynd ni gjort!
Är färgen på gula flugsvampen den normala,jag har hittat här hemma vid tall men den var inte så ljus!
Det är många år sedan och skogen är borta!
Jag var på Gotland i somras och på Fårö och nästa år blir det väl en resa igen!
Är svamptillgången bra eller dålig?
Gothem på östra Gotland finns det några intressanta svampar där?
Har för mig att jag läste någonstans att djävulssoppen växte på den östra sidan,men det kanske finns fler fyndplatser?

Ha det fortsatt bra önskar Elisabeth J

0

BaWa

24 sep 2008 kl. 21:18

Den gula flugsvampen är iofs ganska ljus men det kan ju också bli lite felaktiga färger beroende på bildskärmarna.

Svamptillgången i år är nog ganska normal, inte som ifjol men heller inte dålig.

Vi har inte varit runt Gothem ännu, vi har tänkt besöka Åminne imorgon.

Har inte hittat djävulssoppen än i år men den ska finnas i lokaler på Fårö samt Alvena Lindaräng.

0

Hans v E

25 sep 2008 kl. 09:55

Menar du att bilden föreställer gul flugsvamp, eller?
Jag kan tänka mig att det är slottsspindlingen!

0

Michael Krikorev

25 sep 2008 kl. 10:35

Menar du allvar Hans? BaWas bild nr. två visar typiska ex. av gul flugsvamp.  Det står t.o.m. svampnamnen utskrivet överst på sidan.

Vore kul att få se den gula flugsvampen igen, det var på Fårö under mykologiveckan för 8 år sedan jag såg den senast:
http://svampguiden.com/art/visa/Amanita_gemmata

Också avundsjuk på alla roliga svampar ni hittar…

0

OJ!

Hans v E

25 sep 2008 kl. 12:27

Jag rullade tydligen inte ner. Är trean bananspindling då?

0

OJ igen!

Hans v E

25 sep 2008 kl. 18:41

Nu såg jag namnen också. Får skylla på att man har så bråttom för att hinna med alla inlägg.

0

OJ igen!

Lena M

25 sep 2008 kl. 20:11

Snart är de hemma igen och vi får förhoppningsvis ta del av deras fynd, spännande.

0

OJ igen!

BaWa

25 sep 2008 kl. 21:39

Det är lugnt Hans, jag känner igen symptomen ;-)  Händer rätt ofta att jag glömmer scrolla ner och se alla bilder.

0

BaWa

25 sep 2008 kl. 21:40

Du har väl inte missat vår specialbild för dig som vi la upp idag Michael ;-)

0

Michael Krikorev

25 sep 2008 kl. 21:47

Jodå, jag såg dina fina bilder från idag också BaWa. Tänkte du på den vita taggsvampen? Varför speciellt för mig? Visst hade jag gärna velat se den igen och fota den, har bara en halvdålig diabild från 2000, men den är inte tagen på växtplatsen:
http://svampguiden.com/art/visa/hydnum_albidum

0

BaWa

25 sep 2008 kl. 21:53

Tack för komplimangen men just idag var det inte mina bilder utan de andras. Det var mer bara som ett skämt det där med taggsvampen Michael, vet ju att du har sagt att du så gärna vill fota den igen.

0

Michael Krikorev

25 sep 2008 kl. 21:58

Visste väl att det bara var för att retas ;-)... Jag är redan så avundsjuk jag kan bli på er, men djävulssopp har ni inte hittat än? Den står högt på min önskelista att fota.

0

BaWa

25 sep 2008 kl. 22:01

Nej, vi har inte hittat den ännu, fast vi har letat. På Alvena fanns det inte en enda levande sopp!!

0

Michael Krikorev

25 sep 2008 kl. 22:16

Dåligt med soppar här på fastlandet också.. men fullt av fleggar i skogarna i Uppland. Många får jag namn på men inte alla… Önskar att jag hade er Flegg-experter med mig när jag inventerar i Norrtälje nu imorrn och hela nästa vecka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone