0 334 visningar

14 svar

Vinterskivling

Affe

24 jan 2006 kl. 18:10

Idag när jag var ute och åkte pulka med ungarna så hittade jag på en snöfri stubbe vinterskivling…
Bara 50 meter hemifrån och massvis med folk som passerar där varje dag.
Får nog ta en runda där när snön försvunnit.

0

Bo E

25 jan 2006 kl. 17:45

Ja, vinterskivlingen tror jag inte det är så stor konkurrens om. De växer ju ofta nära bebyggelse och får vara ifred för det är nog inte så allmänt att leta svamp om vintern.
Detta är första vintern jag lagt märke till vinterskivlingen faktiskt, trots att jag länge känt till “vinternagelskivlingen” från en svampbok. Nu har jag lärt mig känna igen den och vet var man ska söka efter den!
Tack SvampGuiden!

0

Lena M

25 jan 2006 kl. 19:02

Är huvudet dumt får kroppen lida , sägs det !
Och i dagstidningen stod det om vinterskivlingen.
Solen sken , bara minus tre grader, så jag ut på svampjakt. I en timmas tid pulsade jag runt i skogen, granskog och stirrade på alla stubbar av fur och gran.
Hemkommen slog jag upp svampboken och läste, växer på lövträd och stubbar, främst al och asp.
Undras, om det är dags att ta en paus och vila hjärnan ifrån allt vad svampar och dess växtsätt /miljöer heter. 

0

Affe

26 jan 2006 kl. 02:04

Första vintern för mig också med vinterskivling.
En kul bekantskap som ännu inte avsmakats. Kommer så fort snön försvunnit.

Lena Det är alltid skönt med en promenad…. ;)

0

Jolon

1 feb 2006 kl. 12:37

Hmm, , vilken spridning har dom här svamparna i svergie? (Bor själv i Stockholm)

0

Affe

1 feb 2006 kl. 13:41

Det vete fåglarna…. Kan säkert någon annan svara på som håller till runt Stockholm.

0

Bo E

1 feb 2006 kl. 14:37

Vinterskivling finns det gott om i mellansverige, vill minnas att det rapporterats fynd ända upp till södra norrland, så de borde finnas i Stockholm också. Håll utkik efter lite vildvuxen lövskog med mycket murken ved, t ex där man röjt sly för några år sen så småstubbarna börjat mukna. Eller på rotvältor och fallna stammar av lövträd. Alm, ask, asp, sälg och hägg tror jag är rätt typ av skog.

0

Christine

1 feb 2006 kl. 17:52

Växer vinterskivling direkt på marken?  Då måste ju det vara HELT snöfritt antar jag om man skall hitta dem? Är det någon ide att gå ut i helgen -eller är det försent?

0

bo e

1 feb 2006 kl. 18:01

Nej, de växer på stubbar och död ved. KOlla in bilden som Joachim K. lagt ut i en annan “vinterskivlingdebatt”!
De klan t o m växa MELLAN bark och ved, och kanske på så vis hålla temperaturen högre, har i alla fall hittat dem på sådant sätt.

0

Irene A

1 feb 2006 kl. 22:44

Inte omöjligt att vinterskivlingen innehåller glykol också. Det finns i andra arter. Det senaste jag snubblade över på webben var en uppgift om etylenglykol i goliatmusseron - d.v.s. den giftiga varianten av frysskydd som används i bilkylare.

0

Bo E

2 feb 2006 kl. 12:24

Det låter inte nyttigt?

Försvinner det i så fall vid tillagning, eller bör man vara försiktig med mängden vinterskivling i mat?
Har inte hittat så stora mängder som på JK:s fina bild, men man vet ju aldrig vad tövädret kan avslöja längre fram i vinter???

0

pop

2 feb 2006 kl. 12:42

när snön försvunnit.

0

Joachim Krumlinde

2 feb 2006 kl. 13:25

Vinterskivling har ett slemlager som blir tjockare vid kallt väder och därigenom skyddar delvis mot frost. Så det är ju inte säkert att den måste innehålla etylenglykol.

Vänat dock med spänning på att någon undersöker detta och delger oss resultatet.

0

Josan

2 feb 2006 kl. 18:45

finns vinterskivling i skåne mån tro

0

Affe

2 feb 2006 kl. 23:08

Ja det är ju där jag sett dom… lite varstans.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone