Jag måste hålla er igång , så ni inte glömmer era kunskaper.
Visst hörde rödgu- och svart trumpetsvamp till kantarellsläktet ?
Men violgubbe som näms ?
Nio kantarellarter skall finnas i landet uppdelade på fyra släkter. Varför och vilka ?
Genom svampguiden har jag lärt mig att det finns krus- fläck- och narrkantareller.
Något som jag aldrig tidigare hört talas om.
Så tack till alla som bidrar till ett trevligt och intressant forum. Lena
Det händer ganska omvälvande saker inom svampforskningen numera.
Till kantarell*släktet* hör egentligen endast de arter som heter Cantharellus (minst 5 arter).
Utvidgar man begreppet till kantarell*familjen*, så ingår trumpetsvamparna Craterellus (4 arter), och det lilla släktet Pseudocraterellus (minst 1 art), men även taggsvamparna i släktet Hydnum, alltså bl.a. blek och rödgul taggsvamp.
Violgubben i släktet Gomphus, har skickats iväg rätt långt ifrån kantarellerna, och anses numera närmare släkt med stinksvampar, jordstjärnor och vissa fingersvampar. Rätt svårt att smälta faktiskt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.