0 516 visningar

11 svar

Vaxskivlingsskola. Help!

Ingrid

24 sep 2008 kl. 23:25

Inventerat på vår udde igen.
Tryckt näsan mot backen som en tryffelhund men hittar ingen violett fingersvamp tyvärr.
Men lite annat! Hittat spröd vaxskivling för två veckor sen men inte denna gång.

Vaxing 1:
Den är hygrofan.

0

Hans v E

24 sep 2008 kl. 23:28

Broskvaxing - Hygrocybe laeta.

0

Ingrid

24 sep 2008 kl. 23:29

Vaxing 2:

Blod eller mönje, hur skiljer man dom åt enklast?

0

Michael Krikorev

24 sep 2008 kl. 23:31

Ja, vaxingar är inte lätta alltid. Den kan vara broskvaxing (Hygrocybe laeta) på din bild:
http://www.aranzadi-zientziak.org/fileadmin/docs/micologia/salidas/Hygrocybe_laeta1.jpg

0

Ingrid

24 sep 2008 kl. 23:31

Snabba Arne…
Tack Hans för svar.

Nästa, trean är väl papegoj?

0

Michael Krikorev

24 sep 2008 kl. 23:32

Du var snabbare än mig Hans… då är vi överens :-)

0

Ingrid

24 sep 2008 kl. 23:39

... fotoskola efterlyses!!!
Jag har förminskat min röda vaxingbild två gånger så den blev så pluttigt liten. Hur får jag tillbaka normal storlek på bilden?

0

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 23:43

Gör alltid en kopia och förminska detta så har du ett orginal kvar till dina samlingar. Vilket program anväder?

0

Ingrid

24 sep 2008 kl. 23:55

Bilderna ligger i Adobe photoshop och jag redigerar bilderna genom att högerklicka direkt på dom och då hamnar dom i paint - där ändrar jag.
Är det kört att ändra tillbaka menar du…

0

Boman

25 sep 2008 kl. 08:09

Men om de redan ligger i Adobe…
Varför inte göra som jag, Klicka på Image, scrolla ned till Image size, ändra där till 1200/900 och gå sedan till File, scrolla ned till Save As. Spara den förminskade kopian med lämpligt namn på valfri plats. stäng.
Då har du originalet kvar och en kopia i lämpligt format.
Testa om du trivs med det sättet.

0

Hans v E

25 sep 2008 kl. 09:13

Blod är slät, mönje är fjällig.
Bilden är för liten, men jag tycker inte det ser ut som någon av de nämnda arterna.

0

Tina Nordberg Kolsva

25 sep 2008 kl. 09:18

Om man förminskar bilderna i paint är det viktigt att “Spara som” och ge den nya bilden ett nytt namn, för att få  originalet kvar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone