0 201 visningar

8 svar

Vart tog Svea vägen?

Birgitta K m fl

25 jan 2006 kl. 14:47

Härligt Bengt att du kommer igen efter alla påhopp! Det är nog så att några FI har varit framme eller kanske några som är med i UHI, (utan humoristiskt initiativ). Vi - jag och mina svampplockarkompisar - tycker att det här är en suverän sida. Ibland kanske den blir lite väl avancerad för oss som egentligen bara är intresserade av svampar som går att äta, färga med eller ev förgifta någon med.

0

Bengt Sandh

25 jan 2006 kl. 23:41

Svea vägen? Återigen ett prov på vad särskrivning kan ställa till med. Jag är helt övertygad om att det heter Sveavägen. Ligger i Stockholm om jag inte minns fel.

0

Svea Silverstople-Sandh

26 jan 2006 kl. 00:21

På frågan kan jag svara att Bengt och jag gifte oss i somras. Hellre är jag gift Sandh än gift spindling. Vi har bosatt oss i trakten av Ulricehamn i Västergötland där vi har öppnat en liten mjölaffär. Vi säljer allt från mjölk till mjöl.

Detta kall tar all min tid. Från morgon till kväll kommer byborna in för att prata svamp och fråga hur Bengt mår. Några handlar först och tänker se´n, andra gör precis tvärtom. Bengt vill inte att jag uttalar mig officiellt på något forum sedan vi gifte oss men nu sover han så jag vågar lätta lite på ankaret.

Vi planerar att dryga ut vår inkomst med att starta en helkommersiell friskola som vänder sig till alla barn som har som mål att utbilda sig till svampkonsulenter. Rektor kommer att bli den här i bygden mycket respekterade ledaren för Friskis & Svettis, Ola Hermanzon, mera känd som “Frisk-ola”. Han och Bengt kommer att dra igång “Projekt Bruna Tratten” under hösten. Eleverna på skolan kommer att tillsammans med frivilliga invånare inom Ulricehamns Kommun och tillhörande grannkommuner att genomföra en inventering av bruna trattkantareller. Varje projektdeltagare kommer att räkna antalet sådana/km2 för att på detta sätt få en klar bild av hur många som växer inom angivet område.

Sedan kommer en sammanställning att göras av eleverna i Åk 1-3 som i nära samarbete med eleverna i Åk 4-6 därefter gör en utvärdering. Om det visar sig att det sammanlagda antalet svampindivider understiger den av Svenska Mytologers Riskförbund satta gränsen så kommer den bruna trattkantarellen omedelbart att fridlysas.

OOOps! Nu vaknade Bengt. Bäst att smyga undan och gå och lägga sig.

0

Svea Silverstolpe-Sandh

26 jan 2006 kl. 01:57

De´ni, Lars och Gula Kantarellen, det var ord och inga visor!

0

Snälla Mamma Kantarell

1 feb 2006 kl. 16:52

Ert äktenskap kan aldrig bli lyckligt om du inte slutar va så rädd för din man,

tror

Snälla Mamma Kantarell

0

Svea Silverstolpe-Sandh

1 feb 2006 kl. 17:47

Snälla mamma!

Jag är inte ett dugg rädd för Bengt, det är bara det att jag vill att han ska få fortsätta att känna att det är han som har kontrollen. Tänk dig hur det känns att gå med honom ut i skogen för att räkna varenda stackars brun trattkantarellindivid som sedan ska bokföras i hans gamla gulbruna kassabok från hans tid som ungkarl.

Men han har tackochlov en och annan bra sida också så än dröjer det nog ett tag innan jag kommer att byta ut honom.

0

pop

2 feb 2006 kl. 12:44

när snön försvunnit kommer nog Svea fram igen

0

blockerad

2 feb 2006 kl. 12:59

Här fungerar det att svara men inte hos Irenes roliga svampnamn.

Varför?

0

popup blockerad bo e

2 feb 2006 kl. 16:45

Tack Joachim K!

Det skulle jag ALDRIG kommit på själv!
Apostrof i rubriken…jag som trodde att det hade att göra med att sekretess-spärrar och popupspärrar och spärrar för cookies aktiverades genom att jag kopierade ur Irenes första inlägg!
Tur man inte började experimentera med ändrade inställningar alltför mycket!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone