0 932 visningar

6 svar

En fundering om mycelet!

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 09:34

Jag har denna funderin i en annan tråd oxå men där kanske den försvinner, jag vill lyfta upp detta ämne liet.
Nu vet jag inte säkert men man kan ju fundera över det i alla fall. Om man “drar” upp svampen, får man inte med lite av mycelet då, och tar det inte skada av detta för det måste väl ändå vara det mest onaturliga för mycelet. När djur äter av svampen vilket de gjort i årtusenden så i de flesta fall så “knippsar / biter” de väl av svampen ock lämnar alltså en del av foten kvar. ( ja jag vet att en del hjortar drar upp en del svamp men detta är ändå inte det vanligaste sättet). Om nu ingen plockar svampen vilket torde vara det absolut mest vanliga så ruttnar, möglar eller svampen bryts ner på annat sätt, detta måste vara i stort sätt jämförbart med att man skär av svampen vid plockning och den kvarvarande foten bryts ned på samma sätt som om ingen hade plockat den eller? Så något om vildsvinen. Vad bökar de efter i skogarna? Jag har lagt märke till att det bökas mest i svamprika skogar, vad är de ute efter, själv tror jag att de söker efter det näringsrika mycelet och äter alltså detta. Finns det någon som vet, har det gjort någon forskning runt detta? Vad händer med mycelet, tar det skada eller sprids det? Å andra sidan har det aldrig varit så mycket skog i Sverige som nu fast inte så mycket enahanda, förr var det mer blandskog fast i södra Sverige var det så klart mest ädellövskog och en massa vildsvin, tamsvin och nötboskapen gick ju också i skogen då. Vad menar jag med detta? Jo det finns massor av svamp i skogarna så vi behöver nog inte oroa oss för detta, snarare bör vi oroa oss för den skogspolitik som skogsindustrin utövar men sina skogsplantager med bara ett trädslag på stora arealer och alla i samma ålder, detta kan nog slå ut ett mångfald av våra älskade svampar.

0

Michaels och mitt från annan tråd

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 12:33

Plocka eller skära svampen har ingen betydelse, däremot har trampning av marken i samband med svampplockning en negativ påverkan:
http://www.wsl.ch/personal_homepages/egli/egli_2006c

Vildsvin äter bl a hjorttryfflar, dessa har man funnit vid analyser av maginnehåll.

/Michael Krikorev 2008-09-25 11:47:33

————————————————————————————————————————
Tack Michael! Ja då så, då borde denna diskussion dö om att blocka eller skära. Då återstår att se vad vildsvinen äter mer än tryfflar för så gott om hjorttryffel finns det väl inte så de blir mätta på detta eller är de så tokiga efter denna svamp så de kan böka upp hela skogar bara för att få smaka den?

/“JAS” Helsingborg

0

Brenko

25 sep 2008 kl. 13:26

Som jag sa i den andra tråden, daggmask.

0

Boman

25 sep 2008 kl. 13:42

Annars äter de svamp, bär, nötter, rötter, smådjur, as… lite av varje och ungefär det samma som vi.

0

Boman

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 14:41

Jo, jo det är klart som korvspad men vad gör de i svampskogen, på många ställen där det finns svamp så har de inte ätit svampen utan bökat i marken och som jag skrev innan, jag tycker att de uppträder och bökar mer i bra svampskog än i dålig,och då funderar jag över det här med mycelet eller är det bara jag som tycker det?

0

Boman

Boman

25 sep 2008 kl. 16:10

Här äter de allt jag vill ha! Kallar, kantarell och kremlor. Blomkålssvampen var smakad på, vet inte av vem men plockade den” för tidigt” för att få behålla något. Den som var på tillväxt. Skitsvampen ratar de;-(

0

Boman

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 16:35

Ja då är det som du säger de äter ungefär som oss. Lite konstigt är det jag var i Blekinge för några veckor sedan och där hade de inte gott på svampen, plockade ca.10lit kantareller mellan bökspåren likadant var det i Asa skogarna i lördags. Är det någon som har matat eller visat dina grisar vad delikatesser är för något?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone