0 1073 visningar

18 svar

svampböcker

mats insjön

25 sep 2008 kl. 11:37

Vi har bara 30år gamla svampböcker.
Kan ni rekomendera någon nyare bok med bra bilder och text som är uppdaterad med dom nya rönen angående svamp.

0

Johanna

25 sep 2008 kl. 11:45

Jag brukar köpa en ny vartannat år.
En bra svambok enligt mig beskriver förväxlingsarter på svampar,har färgfoto,ordlistor över beskrivande ord (vad författaren menar med “välvd”,“klotformad”,osv…),inbyggd linjal i boken,och information om i vilka marker man kan hitta svampen ifråga…
Det brukar reas svampböcker som bara är ett år gamla vid denna tiden på året..
Kolla noga genom din bokbutiks sortiment,så kommer du säkert hitta ngn du är nöjd med!

0

Meriona

25 sep 2008 kl. 11:52

Jag har en nyare bok med bra bilder, men vill ändå ha tag i en bättre, för den saknar förväxlingsarter. Därför är det lurigt att köpa svampbok på internet, för det framgår inte hur den är upplagd (om man inte går till bokhandeln och bläddrar först förstås!) Själv är jag sugen på Michaels “Bästa Matsvamparna”, jag gick nyss miste om den på Tradera!

0

Pita

25 sep 2008 kl. 12:11

Jag rekomerderar gärna Pelle Holmbergs och Hans Marklunds “Nya svampboken” (Prisma).

0

Tina Nordberg Kolsva

25 sep 2008 kl. 12:25

Håller med Pita.

0

mats insjön

25 sep 2008 kl. 12:46

Tack för tipsen !

0

Pita och Tina

Meriona

25 sep 2008 kl. 13:13

nu lockade ni mig att shoppa denna boka på Boks, så jag hoppas den är bra :D

0

Pita och Tina

Michael Krikorev

25 sep 2008 kl. 13:30

Holmberg & Marklunds “Nya Svampboken” är fortfarande den överlägset bästa matsvampsboken eftersom den har bra bilder och ett stort urval (ca 100 matsvampar) och bilder på förväxlingssvampar i anslutning till varje matsvamp.

“Bästa matsvamparna” som jag har skrivit är inte lika omfattande utan tar upp ca 30 bra matsvampar och några av de viktigaste förväxlingssvamparna, kanske bättre för nybörjaren.

0

Pita och Tina

Jan A, Uppsala

25 sep 2008 kl. 13:47

Vill varna för att köpa gamla svampböcker som “förstabok”. Köp den SENASTE upplagan av “Nya svampboken” så har du de viktigaste av alla nya rön med. (Inget ont om gamla böcker; har själv många hundra, som jag dock INTE rättar mig efter när det gäller ätligheten. Däremot är beskrivningarna ofta mycket bra.)

0

Pita och Tina

Boman

25 sep 2008 kl. 16:18

Jag kan rekommendera “Svampar i skog & Mark” av Bo Nylen ISBN 91-1-883842-1 och “Svampar” av Edmund Garnweidner i Svensk bearbetning av Stig Jakobsson ISBN 91-34-50695-0
Båda med bra allmänn info om svamp, utöver arter. Bra bilder i båda. Båda visar eller varnar för förväxlingsarter. Den sistsnämda har ett perfekt benficksformat.

0

Pita och Tina

Göran

25 sep 2008 kl. 16:26

På Umeå universitets svamputbildningar används “Nya svampboken” av Holmberg och Marklund. En mer pedagogisk svampbok med tydliga och pedagogiska bilder är svår att hitta.

0

Boman

Meriona

25 sep 2008 kl. 16:29

Den du nämner av Bo Nylen är den jag har, som jag tycker är dålig på att hänvisa till förväxlingsarter?

0

mats insjön

25 sep 2008 kl. 16:51

ok !
Nu har jag bestält, Nya svampboken
Tack skall ni ha !

0

Meriona, Trollhättan

1 okt 2008 kl. 16:19

Har du fått din bok ännu Mats? Jag ska hämta min idag. Spännande!

0

Birgitta F

1 okt 2008 kl. 21:45

bok fem fick jag i brevlådan idag
“svampar en fälthandbok” Ryman Holmåsen (via bokus)
Har sedan tidigare Bo Nylen , Nämnda : Nya svampboken utgåva 4 , Nordstedts Stora svampok (via antikvariat)samt en Tidens svamguide (omdiskuterad)....
nästa år köper jag nog en ny till = )

0

BirgittaD

2 okt 2008 kl. 09:07

Läste i en tråd att svampnörd är man om man har mer än 5 svampböcker och då kollade jag hur många vi har det blev 12 stycken den tidigaste Cortini från 1969.

0

Meriona, Trollhättan

2 okt 2008 kl. 10:09

Oj, 12 stycken! Jag har två nu då, men lusläste Nya Svampboken igår och är jättenöjd med mitt köp! Massa information som var ny för mig!

0

mats insjön

15 okt 2008 kl. 14:59

Jag är mycket nöjd med nya svampboken.Nu återstår bara en bok i benfickeformat,lilla svampboken kanske.

0

Pita och Tina

Helena i Lund

15 okt 2008 kl. 18:51

Jag har också Garnweidners lilla behändiga bok med mej ut i skogen, som Boman säjer, perfekt för fickan på benet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone