Jag brukar köpa en ny vartannat år.
En bra svambok enligt mig beskriver förväxlingsarter på svampar,har färgfoto,ordlistor över beskrivande ord (vad författaren menar med “välvd”,“klotformad”,osv…),inbyggd linjal i boken,och information om i vilka marker man kan hitta svampen ifråga…
Det brukar reas svampböcker som bara är ett år gamla vid denna tiden på året..
Kolla noga genom din bokbutiks sortiment,så kommer du säkert hitta ngn du är nöjd med!
Jag har en nyare bok med bra bilder, men vill ändå ha tag i en bättre, för den saknar förväxlingsarter. Därför är det lurigt att köpa svampbok på internet, för det framgår inte hur den är upplagd (om man inte går till bokhandeln och bläddrar först förstås!) Själv är jag sugen på Michaels “Bästa Matsvamparna”, jag gick nyss miste om den på Tradera!
Holmberg & Marklunds “Nya Svampboken” är fortfarande den överlägset bästa matsvampsboken eftersom den har bra bilder och ett stort urval (ca 100 matsvampar) och bilder på förväxlingssvampar i anslutning till varje matsvamp.
“Bästa matsvamparna” som jag har skrivit är inte lika omfattande utan tar upp ca 30 bra matsvampar och några av de viktigaste förväxlingssvamparna, kanske bättre för nybörjaren.
Vill varna för att köpa gamla svampböcker som “förstabok”. Köp den SENASTE upplagan av “Nya svampboken” så har du de viktigaste av alla nya rön med. (Inget ont om gamla böcker; har själv många hundra, som jag dock INTE rättar mig efter när det gäller ätligheten. Däremot är beskrivningarna ofta mycket bra.)
Jag kan rekommendera “Svampar i skog & Mark” av Bo Nylen ISBN 91-1-883842-1 och “Svampar” av Edmund Garnweidner i Svensk bearbetning av Stig Jakobsson ISBN 91-34-50695-0
Båda med bra allmänn info om svamp, utöver arter. Bra bilder i båda. Båda visar eller varnar för förväxlingsarter. Den sistsnämda har ett perfekt benficksformat.
bok fem fick jag i brevlådan idag
“svampar en fälthandbok” Ryman Holmåsen (via bokus)
Har sedan tidigare Bo Nylen , Nämnda : Nya svampboken utgåva 4 , Nordstedts Stora svampok (via antikvariat)samt en Tidens svamguide (omdiskuterad)....
nästa år köper jag nog en ny till = )
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.