Hej alla svampkunniga!
De här har kommit upp i min gräsmatta i veckan. Kan det vara bolmörtsskivling? I min svampbok (Mossberg) är de liksom lite grövre, särskilt skivorna, men de som är avbildade i databasen är ser väldigt lika ut.
Fel färg på skivorna för att vara bolmörtsskivling (brukar vara gulare), annars rätt lik uppifrån.
Man kan ana lite droppfläckar på hatten på tredje exemplaret från vänster. Det finns en som heter ängsmusseron (Lepista luscina) som doftar mjöllikt och ofta har droppfläckar på hatten. Men dina ex ser inte helt typiska ut i färgen. Sedan finns irismusseron (Lepista irina) som man tar på den sötaktiga blommiga doften. Men det finns några närstående arter ytterligare som jag har dålig koll på (t ex L. singeri). Det finns också en del fränskivlingar (Hebeloma) som kan se ut som dina svampar.
Det krävs alltså en närmare till innan man kan få ett namn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.