0 441 visningar

16 svar

Svart trumpet

Geraldine Vällingby

25 sep 2008 kl. 16:51

Halloj alla svampvänner!

Har äntligen hittat svart trumpet så det räcker och blir över:)

Vad ska jag göra med dessa?
Torka eller frysa in ?

0

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 16:53

TORKA!!

0

Geraldine

25 sep 2008 kl. 16:55

Ok.

Är det ok att torka på tidningspapper? Jag tänker på trycksvärtan.

0

rosi

25 sep 2008 kl. 17:34

har alltid torkat på tidningspapper sedan jag var barn, ännu inte blivit dålig utav det =)

0

Geraldine

25 sep 2008 kl. 17:38

Tack Rosi, då fortsätter jag med det också.

0

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 19:03

Jag torkar aldrig på tidningspapper, risken att det tar för lång tid är stor och det beror många gånger på att tidningen drar åt sig fukt från svampen istället för att fukten går ut i luften och så blir fukten kvar i tidningen och svampen torkar inte så bra men om man håller koll och rör om ofta och kanske byter tidning så går det så klart och så ett men till, trycksvärtan är inte så nyttig om jag säger så:( Du som plockar så mycket svamp Geraldine borde bygga/köpa dig en riktig svamptork.

0

Lena M

25 sep 2008 kl. 20:10

Grattis till de svarta trumpeterna, själv har jag inte sett till några men desto mer rödgula sådana.

0

JAS

Geraldine

26 sep 2008 kl. 16:32

Ja, det kanske man skulle investera i. Har även möjlighet att torka hos min vän.

Funderade på att köpa ett insektsnät till barnvagn eller resesäng och spänna upp på en torkställning. Kanske funkar lite bättre, så slipper jag att byta tidningspapper. Bor ju så himla trångt i en 2:a, det är snart risk för svampförbud härhemma:)
Min sambo brukar varna mej ibland när han tycker att det ligger för mycket svamp både högt och lågt.

0

JAS

Boman

26 sep 2008 kl. 20:39

kan inte sambon snickra ihop lite ramar, så spänner du myggnär från byggvaruhuset över. Det måste bli billigare än att köpa något till en barnvagn.
Min gubbe pillade ihop ramar, funkar suveränt bra. Fri lufttillströmning från alla håll gör att svampen torkar jättesnabbt med bara en vanlig fläkt till hjälp.
Bra förhandlingsargument, om du får ramar så blir han av med svamparna snabbare;-)

0

JAS

Tina Nordberg Kolsva

26 sep 2008 kl. 20:49

Jag som har lite snickarutbildning är latast av alla lata. Har lagt ett myggnät i en garderobskorg o fäst det med säkerhetsnålar.IKEA`s runda nättyg hylla kan man hänga upp var som helst.

0

JAS

Boman

26 sep 2008 kl. 21:23

Den funkar säkert också bra. Många bra tips här;-)

0

vem tog kantarellerna?

26 sep 2008 kl. 23:20

oh! en sån där rund näthylla har ju jag! katten brukade klättra i den när hon var liten. himla bra, det ska jag köra med från och med nu!!
tack :)

0

Örjan.J Ångermanland

27 sep 2008 kl. 00:24

Ja mitt råd är att om du ska torka dem Så släng ut dem rensade o delade på ett vanligt myggfönster. Kör en kupevärmare under men utan värme, bara luftflöde.

0

Hampus, Göteborg

27 sep 2008 kl. 13:02

Angående trycksvärta så lär den ska vara giftfri nuförtiden.

0

Geraldine Vällingby

27 sep 2008 kl. 13:18

Insektsnät till barnvagn är billigt, 69 bagis och så har jag 20% rabatt.

Kul med så många tips.

Tack Hampus, ang trycksvärtan.

0

S-ÅE

28 sep 2008 kl. 08:14

Köp en svamptork tar lite plats
du bor ju i en tvåa
så det är nog bättre än
myggnät

0

Torka trumpeter

hanna

28 sep 2008 kl. 09:59

Svamptork av öllådor fungerar utmärkt, skär bort botten och häfta fast ett myggnät som botten. Man kan stapla massor ovanpå varandra. Om man inte tycker så mycket om öl så man har lådvis hemma så går det att få dem gratis på systembolaget

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone